Jaarrekening 2019 Edam-Volendam
portal

Ruimtelijke Ontwikkeling

Speerpunten

Portefeuillehouder: Hans Schütt, Wim Runderkamp, Albert Koning

Coalitieakkoord

Economische Zaken

De huidige "Economische agenda 2020, is een uitstekend uitgangspunt. Op deelgebieden dient deze op kortere termijn aangepast te worden. Denk hierbij aan de agrarische sector die in de nieuwe gemeente een veel grotere rol gaat spelen.

Het noordelijke gedeelte van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) speelt momenteel een ondergeschikte rol en dient versterkt te worden. Hierbij kan de Provincie een belangrijke rol spelen. Er wordt ingezet op het versterken van de regio Zaanstreek-Waterland / MRA Noord om zo een betere positie in de MRA te verkrijgen. Hiertoe wordt in samenspraak met het bedrijfsleven en andere stakeholders in 2018 een economische visie + uitvoeringsagenda opgesteld. Als voorzitter van de MRA-agenda Economische Zaken en Toerisme & Recreatie heeft Edam-Volendam een sterkte positie om deze agenda in gezamenlijkheid uit te voeren en relevante inbreng op de agenda te zetten.

In een snel veranderend ondernemersklimaat heeft de overheid een belangrijke rol om deze verandering mogelijk te maken. Dit vereist een zeer flexibele opstelling en meer "maatwerk" oplossingen ten aanzien van het omgevingsbeleid en vergunningverlening. Dit met inachtneming van de beheersbaarheid, transparantie en het algemeen belang. In de komende periode is het de intentie om voor de diverse doelgroepen hiervoor de kaders aan te geven en beleid te maken. Denk hierbij aan toerisme, recreatie, detailhandel, horeca, agrarische sector en ZZP-ers.
Nevenactiviteiten, mits ondergeschikt, dienen eveneens tot de mogelijkheden te horen.
Het economisch platform als klankbord wordt verder opgezet en uitgebouwd.

Historische Scheepswerf

De plannen om te komen tot een historische scheepswerf heeft onder voorwaarden van haalbaarheid en continuïteit draagvlak. Dit project biedt kansen op het gebied van toerisme omdat gewerkt wordt aan authentieke botters die daarmee tevens als cultuur historisch erfgoed behouden blijven voor Volendam. Daarmee wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de beleving van het waterfront van Volendam en ruimtelijke kwaliteit voor het Slobbeland.

Eén of meerdere aanlegsteigers kunnen een functie vervullen bij het vervoer over water van toeristen van bijvoorbeeld het Marinapark en/of het Noordeinde naar de Haven. Een pendeldienst ten behoeve van riviercruiseschepen kan plaatsvinden zodat er een alternatief is voor deze schepen die niet langer aan de Haven mogen afmeren. Die kunnen dan op enige afstand voor anker gaan. Het project heeft de potentie om zich door te ontwikkelen tot een waardevolle werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door onderhoudswerkzaamheden te verrichten aan de botters in combinatie met een simpele broodjes/koffiezaak (social firm).

Toerisme en Recreatie

Het streven is naar meer kwaliteit, harmonie en langere verblijfsduur van de toerist. De opwaardering van het centrum, van Edam met aanlegmogelijkheden voor de pleziervaart aan de. Nieuwehaven en goede parkeervoorzieningen voor het (toeristisch) bezoek zal in samenspraak met de ondernemers worden opgepakt. Verdere uitbouw van het Slobbeland met verblijfsaccommodatie en historische scheepswerf, maakt de huidige toeristisch opbouw, waarbij vooral de Dijk wordt bezocht, minder kwetsbaar en spreidt bezoekers. Ontwikkeling van dit gebied tot een recreatieve, historische toeristische attractie dient daarom onderzocht te worden.

Er zullen meer aanlegplaatsen worden gerealiseerd, met name voor de recreatievaart, zoals de steiger in Etersheim. De mogelijkheden voor de aanleg van cruiseschepen, met name in relatie tot toerisme in Volendam, zullen worden onderzocht. Daarbij mag het toeristische beeld en uitzicht vanaf de Dijk en Haven niet worden belemmerd. Waar mogelijk zullen subsidiemogelijkheden worden benut.

De leefbaarheid van Edam kent een aantal knelpunten. Het opstellen van een integrale visie voor het centrum van Edam met betrekking tot openbare ruimte, verkeer/parkeren en (water-) toerisme/detailhandel is zeer wenselijk.

Havengebied van Volendam, de Dijk en Slobbeland Ook voor het havengebied van Volendam, de Dijk en het Slobbeland is het van groot belang om te komen tot een toekomst vaste integrale visie.
Bij beide visieontwikkelingen zal de bevolking en het bedrijfsleven worden betrokken.

Bedrijfsverplaatsingen

In het belang van de kwaliteit van de leefomgeving is het wenselijk om bedrijfsverplaatsingen van milieubelastende bedrijven waar mogelijk te faciliteren.

De toekomstvisie up bedrijfsterreinen geldt als richtlijn. De voorgestane uitbreiding van het industrieterrein Oosthuizerweg staat door de beslissing van de Raad van State voorlopig op non actief. Dat betekent dat de visienota hierop aangepast moet worden en dat bedrijven zich in voorkomende situaties kunnen verplaatsen naar De Baanstee. De visie en uitgangspunten in het onlangs vastgestelde bestemmingsplan bedrijventerrein Julianaweg en omgeving zullen in praktijk gebracht en opgevolgd worden. Dit betekent dat uitbreiding van bedrijfsactiviteiten aldaar alleen kan plaatsvinden tot zover en waar de visie en het bestemmingsplan dat toelaat.

Nadere toelichting

Economische Zaken

Met de ontwikkeling van de Economische Agenda is er een begin gemaakt van het opzetten van een Economisch Platform binnen onze gemeente. Een afvaardiging van het bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld is direct betrokken geweest bij de totstandkoming van de Economische Agenda 2020 en het Economisch Actieprogramma 2017. In de agenda is afgesproken om het Economisch Platform een structureel karakter te laten geven, zodat het platform niet alleen de koers van de Economische Agenda 2020 in de gaten kan houden maar ook een gezamenlijk nieuw actieprogramma vanaf 2017 tot 2020 kan benoemen. Ook is er behoefte aan een bedrijvigheidsvisie.
In 2018 is aan aanvang gemaakt met de herziening van het horecabeleid in brede zin. Het bestaande beleid doet geen recht meer aan de veranderde omstandigheden en is teveel gericht op de horecaconcentratie in Volendam. Het nieuwe beleid zal gericht zijn op de gehele gemeente en ook meer de dwarsverbanden met bedrijvigheidsvisie, detailhandelsstructuurvisie en ook het sociale domein zoeken.

Historische Scheepswerf

Vanuit de beleidsvelden toerisme (bevorderen van het toeristisch product), sociaal maatschappelijk (bevorderen van toegankelijke arbeidsplaatsen) en beheer openbare ruimte (een goede waterbouwkundige voorziening) is het ondersteunen van de initiatieven wenselijk. Vanuit toerisme en economische zaken is de mogelijkheid van aanleggen/afmeren op verschillende locaties een onderwerp van onderzoek. Dit is één van de mogelijke locaties.

Toerisme en Recreatie

Vanuit het beleidsvelden toerisme en economische zaken is het ondersteunen van de initiatieven op dit gebied wenselijk. Voor verschillende locaties wordt gekeken naar de mogelijkheden hiervoor. Etersheim, de Haven van Volendam en het Slobbeland zijn mogelijke locaties, zonder daarbij andere opties op voorhand uit te sluiten. Verbeteren van de faciliteiten (aanlegplaatsen, parkeervoorzieningen, bijvoorbeeld aan de Singelweg) en het uiterlijk aanzien (HIOR, Europaplein) zijn pijlers onder het beleid voor toeristische (en economische) kwaliteitsverbetering. Verkenningen worden gedaan voor de gebiedsontwikkeling van het gebied Slobbeland en haven, alsmede het centrum van Edam.

Bedrijfsverplaatsingen

Ten aanzien van bedrijfsverplaatsingen zal heroverweging moeten plaatsvinden vanwege de uitspraak van de Raad van State ten aanzien van de uitbreiding van het industrieterrein Oosthuizerweg. Verplaatsing van bedrijvigheid binnen de gemeente, bijvoorbeeld in verband met eventuele transformatie van bedrijfsterreinen, is daarmee niet (meer) mogelijk op de middellange termijn. Mede in relatie daarmee zal een nieuwe visie moeten worden ontwikkeld in de vorm van een Bedrijvigheidsvisie. Zie onderdeel Economische Zaken.

Doelen en ambities

Economische Zaken

  1. Voorwaarden scheppen voor de kwantitatieve en kwalitatieve groei van bedrijvigheid en werkgelegenheid.
  2. Sterke bundeling bedrijfsleven Edam-Volendam.
  3. Duidelijke richting voor regionale doelstellingen (MRA).

Historische Scheepswerf

  1. Het bevorderen van het toeristisch product.
  2. Toegankelijke arbeidsplaatsen voor specifieke doelgroepen.
  3. Een goede waterbouwkundige voorziening (aanlegplaats als optie).

Toerisme en Recreatie

Vorm en inhoud geven aan een beleid waarmee de ontwikkeling van de kwaliteit van het (verblijf) toerisme wordt gestimuleerd.

Bedrijfsverplaatsingen

Het scheppen van voorwaarden voor de kwantitatieve en kwalitatieve groei van bedrijvigheid en werkgelegenheid.

Wat wilden we daarvoor doen

Economische zaken

2019

2020

2021

2022

Uitvoering Economische agenda

X

X

X

X

Opstellen van bedrijvigheidsvisie

X

Door ontwikkelen Economisch platform

X

Opstellen vernieuwd horecabeleid

X

Historische scheepswerf

2019

2020

2021

2022

Beleidsnotitie over locatiekeuze

X

Planvorming voor historische scheepswerf

X

Realisatie historische scheepswerf

X

Toerisme en recreatie

2019

2020

2021

2022

Opstellen en uitvoeren van plannen toeristisch parkeren

X

X

X

X

Uitvoeren toeristische visie

X

X

X

X

Kwaliteitsimpulsen openbare ruimte toeristische kernen

X

X

X

X

Opstellen integrale visie havengebied, dijk en Slobbeland

X

Opstellen integrale visie centrum Edam / Hoogstraat

X

Bedrijfsverplaatsingen

2019

2020

2021

2022

Opstellen bedrijvigheidsvisie

X

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Economische Zaken

In 2019 is er een intensief traject in samenwerking met het bedrijfsleven gevolgd om te komen tot een breedgedragen toekomstbeeld “Economische toekomt 2040”. Het economisch platform heeft samen met meer dan 400 ondernemers een start-bijeenkomst, thema-café’s en een eindbijeenkomst georganiseerd. Het resultaat hiervan wordt in de eerste helft van 2020 aan de gemeenteraad aangeboden. In 2019 is een eerste concept opgesteld van het vernieuwde horecabeleid. De afronding hiervan zal in 2020 plaatsvinden.

Historische Scheepswerf

Planvorming en realisatie zijn in voorbereiding en maken deel uit van het programma Projecten, waarover elk kwartaal wordt gerapporteerd aan de gemeenteraad. Het businessplan (met de bijbehorende intentieovereenkomst met de toekomstige gebruikers) is op 10 oktober 2019 door de gemeenteraad goedgekeurd.
In 2020 wordt het ontwerp in bouwteamverband uitgewerkt van een VO naar een DO.
Begin 2021 verwachten wij een raadsbesluit over het GO/ NO GO voor de uitvoering van dit project.

Toerisme en Recreatie

Voor het centrum van Edam is visie Edam-Vitaal vastgesteld en de herontwikkeling van de Hoogstraat in voorbereiding. Er is nog geen visie voor het havengebied, de dijk en het Slobbeland gemaakt. Door de inzet op het traject Economische Toekomst 2040 is dit in de planning doorgeschoven.Voor het toeristisch parkeren is een start gemaakt met de realisering van parkeerterrein Singelweg Edam.

Bedrijfsverplaatsingen

Zie onder kopje “Economische Zaken”.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/25/2020 08:37:20 met de export van 06/24/2020 14:04:04