Jaarrekening 2019 Edam-Volendam
portal

Ruimtelijk Beheer

Speerpunten

Portefeuillehouder: Wim Runderkamp

Coalitieakkoord

Milieustraten:

De milieustraat in Oosthuizen blijft behouden.

Ondergrondse afvalcontainers:

Om zwerfafval tegen te gaan en mogelijk te maken dat burgers hun afval kwijt kunnen wanneer ze dat willen, zal de aanleg van ondergrondse afvalcontainers worden geïntensiveerd en zullen bestaande ondergrondse afvalcontainers door alle inwoners te gebruiken zijn. Om zwerfvuil en verloedering te voorkomen zal er aandacht zijn voor het tijdig legen van ondergrondse afvalcontainers, zeker ook rond de feestdagen.
Communicatie hieromtrent richting gebruikers zal worden geoptimaliseerd.

Schoon en Verzorgd:

Daar waar achterstand is in het onderhoud van de openbare ruimte willen we dit verder inlopen. Bij herinrichtingen worden knelpunten met bijvoorbeeld de veiligheid, doorstroming en parkeercapaciteit zoveel mogelijk meegenomen. Diverse meerjarige onderhoudsplannen worden adequaat en duurzaam uitgevoerd. De groenvoorziening zal op een acceptabel niveau gebracht worden waar het gaat om het onderhoud.

Nadere toelichting

Milieustraten:

De herinrichting van het gemeentelijk afval-inzamelstation aan de Julianaweg 137 is in 2017 gerealiseerd. Een grondige herindeling en verbetering van de toegangsvoorzieningen was nodig vanwege de autonome groei van de gemeente, veranderde wetgeving, een toename van afvalscheiding en achterstallig onderhoud aan de toegangsvoorzieningen.
Het gemeentelijk inzamelstation langs de Hoornse Jaagweg 2a in Oosthuizen zal in zijn huidige vorm blijven bestaan. De bestaande dienstverlening blijft gehandhaafd.

Ondergrondse afvalcontainers:

Het beleidsplan afvalbeheer is aangenomen in december 2016, met daarin de volgende doelen:

  • Het afvalbeleid van de twee voormalige gemeenten te harmoniseren volgens de Wet arhi in 2018 (inmiddels gerealiseerd);
  • Het afvalbeleid aan te laten sluiten bij de landelijk doelstelling van het VANG-beleid. VANG staat voor het overheidsbeleid onder de naam Van Afval Naar Grondstof. Het VANG-beleid heeft de doelstelling om de circulaire economie te bevorderen. Gemeenten dienen daartoe, in 2020, 75% van het huishoudelijk afval te hergebruiken. Dit komt neer op een doelstelling van gemiddeld 100 kilo restafval, inclusief grof restafval, per inwoner per jaar;
  • Het versneld aanleggen, waar dat mogelijk is, van ondergrondse voorzieningen met volmeldingssysteem binnen een planperiode van 5 jaar;
  • Het toepassen van een toegangscontrole bij het inwerpen van restafval bij nieuwe en bestaande ondergrondse restafvalcontainers. Hierdoor kunnen bedrijven niet meer hun restafval als huishoudelijk afval aanbieden;
  • Toepassen van rolcontainers in de buitengebieden (inmiddels gerealiseerd)
  • Om het gft-afval inzamelen te bevorderen inwoners stimuleren om keukenafval (etensresten) te verzamelen in keukenemmers met biologisch afbreekbare zakjes.

Schoon en Verzorgd:

In december 2017 is het raadsvoorstel over de Visie op de openbare ruimte en het daarmee samenhangende handboek inrichting openbare ruimte (HIOR) vastgesteld. De gehele openbare ruimte, de bestrating, het groen, het meubilair (banken, lantaarnpalen, verkeersborden, palen, fietsenrekken etc.) zal vanuit één visie en op basis van het handboek inrichting openbare ruimte worden ingericht.

Vanaf 2017 wordt continue aandacht geschonken aan het actualiseren van de onderhoudsplannen omtrent wegen, bruggen, riolering en groen.

Doelen en ambities

Milieustraten:

Het in stand houden van goed werkende milieustraten.

Ondergrondse afvalcontainers:

  1. Minder (zwerf)afval op straat.
  2. Maatwerk in afvalinzameling.
  3. Optimalisatie afvalscheiding tegen een zo laag mogelijke tarief.

Schoon en Verzorgd in groen en grijs:

Een schoon en verzorgd straatbeeld in samenwerking met de wijk en wijkbeheer.

Wat wilden we daarvoor doen

Milieustraten:

De door de burgers met een 9,2 (in het recente Omnibus onderzoek) gewaardeerde werkwijze op de milieustraten handhaven.  

Ondergrondse afvalcontainers

2019

2020

2021

2022

Uitrol ondergrondse afvalcontainers

X

X

X

Invoeren textiel inzamelen

X

Afval bewustwording bij scholen

X

Schoon en verzorgd in groen en grijs

2019

2020

2021

2022

Jaarlijks actualiseren beheers- en uitvoeringsplannen

X

X

X

X

Inventarisatie Project opschoning bebording (voorheen activiteiten verkeersveiligheid)

X

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Milieustraten:

Beide milieustraten zijn op gelijke wijze als voorgaand in stand gehouden.

Ondergrondse afvalcontainers:

Voor het omgekeerd inzamelen (restafval brengen op afstand) plaatsen wij in de gemeente, met uitzondering van de buitengebieden, ondergrondse restafvalcontainers. Dit gebeurt in fases. In 2019 hebben wij 33 restafvalcontainers geplaatst voor circa 4.300 huishoudens. Hiermee is eind 2019 circa 65% van de huishoudens aangewezen op een ondergrondse restafvalcontainer. De locaties van de containers bepalen wij aan de hand van een aantal uitgangspunten en de uitkomst van een participatietraject. In 2019 hebben wij vijf meedenk-avonden georganiseerd. Na de avonden zijn 48 zienswijzen ingediend. In veel gevallen hadden de zienswijzen betrekking op de verkeersveiligheid. Dit aspect wordt apart beoordeeld. In drie gevallen hebben de zienswijzen geleid tot een wijziging van de voorgenomen locatie. Bij drie locaties is beroep aangetekend bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. In 2019 is hiervan één zaak reeds behandeld en in het voordeel van de gemeente besloten. Plaatsing van de betreffende ondergrondse container kon in januari 2020 alsnog plaats  vinden.

In 2019 hebben wij het volmeldsysteem in gebruik genomen bij de reeds geplaatste ondergrondse containers. Het volmeldsysteem moet bijdragen aan de tijdige lediging en het optimaliseren van de ledigingsfrequentie van de ondergrondse containers.

In september 2019 zijn wij gestart met het afsluiten van de ondergrondse containers en het verstrekken van toegangspassen. Door de toegangscontrole moet vandalisme en oneigenlijk gebruik door bijvoorbeeld kinderen, bedrijven en inwoners uit andere gemeenten worden voorkomen. Er zijn in 2019 circa 8.500 pasjes uitgereikt.

In de periode januari-april 2019 hebben wij 14 textielcontainers laten plaatsen door ReShare/Leger des Heils. De containers staan nabij de volgende locaties: Rokersgracht, Slobbeland, Burgemeester van Baarstraat, Harlingenlaan, Pampusstraat, De Stient, Willem Tholenstraat, Grote Kerk Edam, Langemeerstraat, Zoutziedershof, Willem Pontstraat, Raadhuisstraat en op de beide milieustraten.

In 2019 hebben wij aan negen basisscholen het programma Let’s do it Kids aangeboden. Het programma wordt uitgevoerd door Stichting NMCX Centrum voor Duurzaamheid en laat zien dat afval een grondstof is en stimuleert kinderen afval goed te scheiden.

In 2019 hebben wij - naast de huis aan huis verspreiding van de afvalkalender - een serie van acht advertenties in de lokale bladen geplaatst, waarin aandacht werd gevraagd voor afval scheiden. De advertenties richtten zich op het apart houden van GFT, papier, textiel en glas.

Sinds december 2017 maken wij gebruik van de nascheidingsinstallatie van het Afval Energie Bedrijf Amsterdam (AEB). Deze installatie moet alle plastic, metaal en drankenkarton uit het restafval halen. Helaas levert de installatie nog niet het gewenste resultaat op. Ten opzichte van 2018 is in 2019 wel een flinke verbeterslag gemaakt en dit zal ook het komende jaar verdere aandacht van AEB krijgen.

De hoeveelheid restafval per persoon per jaar moet fors verminderen: van 265 kilo in 2015 naar 100 kilo aan het einde van de planperiode. In 2018 bedroeg die hoeveelheid 245 kilo. In 2019 bedroeg de gemiddelde hoeveelheid restafval op basis van voorlopige cijfers circa 225 kilo per persoon. Het bereiken van genoemde doelstelling vormt nog een grote uitdaging voor de komende jaren.

Schoon en Verzorgd in groen en grijs:

Het beleidsplan wegen 2019-2023 is in april 2019 vastgesteld. Tot die tijd was het vorige beleidsplan geldig. De laatste maanden van 2018 en de eerste maanden van 2019 zijn vooral gebruikt om het beleidsplan en de bijbehorende stukken gereed te maken voor de gemeenteraad. In afwachting van het besluit van de gemeenteraad is er een 2 jaarlijkse inspectie uitgevoerd, zodat hiermee een nieuw uitvoeringsplan opgesteld kan worden voor de komende jaren.  

In 2018 is het eerste deel project Blokgouw 7 afgerond. Er kwamen enkele gebreken aan het licht welke zijn hersteld in de eerste maanden van 2019. Daarnaast is het lopende project Edam-Zuid in 2019 afgerond.
De bestrating op het Vrouwenzand was in slechte staat en daarom is hier de bestrating in het voorjaar van 2019 vervangen. Ook de Rozenstraat, 2e fase van de Tulpenstraat en de toegang tot de gemeentewerf zijn herstraat.
De herinrichting van de Van Baarstraat is na een intensieve voorbereiding samen met de bewoners en ondernemers naar volle tevredenheid uitgevoerd. Met de van Baarstraat is ook de bestrating in de aansluitende straten, Papaverstraat, Krokussenstraat en Irissenstraat vervangen. Het Edammerpad, een fietspad van asfalt, was dusdanig gescheurd dat dit opnieuw geasfalteerd moest worden. Het ophogen van de betreffende dijk is in samenwerking met HHNK gelijk in dit project meegenomen.

In april 2019 is het beleidsplan bruggen door de gemeenteraad vastgesteld. Tot die tijd was het vorige beleidsplan geldig. De laatste maanden van 2018 en de eerste maanden van 2019 zijn gebruikt om het beheerplan en de bijbehorende stukken gereed te maken voor de gemeenteraad.

In de eerste maanden van 2019 is het vervangen van de Mercuriusbrug uitgevoerd, inclusief het aanbrengen van verlichting in de brugleuningen. Inmiddels is de brug definitief opgeleverd. Ook is er onderhoud gepleegd aan diverse houten bruggen. Te weten aan de brug Heemskerkstraat-De Krommert te Oosthuizen, aan het bruggetje Natuurpark-Edammerpad bij de boerderij en in het Boelenspark aan 5 bruggen. De landhoofden van de Groenlandbrug zijn hersteld en er is gestart met de aanbestedingsprocedure voor de mechanisering en het vervangen van de landhoofden van de Trambrug. Deze werkzaamheden zullen plaatsvinden in de periode januari tot april 2020.

In december 2017 is het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)  door de gemeenteraad vastgesteld. In het eerste kwartaal van 2019 was er sprake van een ingestort riool op 2 plaatsen bij de Grote Ven. Deze omvangrijke reparatie is in de eerste helft van 2019 afgerond, waardoor het riool nu weer goed functioneert. Bij de garages achter de Roelof Bootstraat was het riool erg slecht en is ook vervangen.

Naast het vervangen van riolering, hebben we ook riolering gerenoveerd. Het riool van de Burg. Van Baarstraat via de Rozenstraat en de Tulpenstraat naar de Torenvalkstraat is gerenoveerd middels relining. Het riool bij Spaander is op gelijke wijze gerenoveerd. Deze methode biedt veel voordelen. De straat hoeft niet afgesloten te worden, hetgeen minder overlast geeft voor bewoners. Tijdens de herinrichting van de Burg. Van Baarstraat, werd geconstateerd dat de doorvoeren onder de weg kapot waren. Om het wegspoelen van grond, wat verzakkingen in de weg veroorzaakt, te voorkomen zijn de twee pvc buizen vervangen door twee gietijzeren buizen.
In het najaar is gestart met het vervangen van de riolering in de Bootslot. Hier wordt een gescheiden rioolstelsel aangelegd.

In 2019 is gestart met de het voorbereiden van de projecten Rozet 2 (Urkerstraat, Stavorenplantsoen, Harderwijkplantsoen, Terschellingplantsoen, Broekerhavenplantsoen en Schoklandstraat) en  Rozet 3 (Scholeksterstraat, Torenvalkstraat, Kievitplantsoen, Zilvermeeuwplantsoen, Gruttoplantsoen, Pluvierplantsoen, Reigerstraat en Pastoor J. Langedijkstraat) en Donata Steurhof. Het riool in Rozet 2 en 3 zal wederom gerenoveerd worden door middel van relining. In het Donata Steurhof is het riool dusdanig verzakt dat  het riool vervangen moet worden. Beide projecten zullen in 2020 in uitvoering gaan.

Naast de uitvoerende werkzaamheden zijn er op het gebied van klimaat en grondwater tevens onderzoeken uitgevoerd. Zo is de Klimaatstresstest opgesteld, waarin gekeken werd naar hittestress, wateroverlast en bodemdaling. In 2020 wordt bepaald waar de knelpunten zijn, zodat deze de komende jaren opgelost kunnen worden.

In 2019 is er veel tijd besteed aan het opstellen van het Groenbeleidsplan 2020-2024. In de themaraad van november is het plan in concept gepresenteerd aan de Gemeenteraad. De reacties hierop worden verwerkt en het definitieve concept en zal ter inzage worden gelegd conform de inspraakverordening. De zienswijzen die hieruit voortkomen worden verwerkt in het Groenbeleidsplan. De vaststelling door de Gemeenteraad is gepland in de eerste helft van 2020.

In juni 2019 is het beleidsplan Beschoeiingen en Kademuren 2020-2024 door de gemeenteraad vastgesteld. Tot die tijd werd er gewerkt met het vorige beleidsplan.

In het najaar van 2019 zijn de beschoeiingen in de Broeckgouw, Bierkade, Groenland, Dijkgraaf de Ruiterlaan, Mercuriuslaan, Heideweg, Christiaan van Abkoudestraat vervangen. Daarnaast is de Kademuur aan de G.A. Brederodestraat hersteld. Het vervangen van de beschoeiing in de Graaf Willemstraat en de kademuur in de Frans Halsstraat zouden ook in 2019 opgeknapt worden. Dit is door omstandigheden niet gelukt en daarom zullen deze in 2020 worden uitgevoerd.

In april 2019 is het beleidsplan Havens 2019-2023 door de gemeenteraad vastgesteld. Tot die tijd was het vorige beleidsplan geldig. De laatste maanden van 2018 en de eerste maanden van 2019 zijn vooral gebruikt om het beheerplan en de bijbehorende stukken gereed te maken voor de gemeenteraad.  

Na het vaststellen van het beleidsplan Havens, is er uitvoering gegeven aan het vervangen van het golfscherm bij de haven Volendam. Tevens zijn in deze haven de elektra palen van het havenhoofd vervangen.

In 2019 is gestart met het inventariseren van de verkeersborden in de oude kom van Volendam. Naar aanleiding van deze inventarisatie zal in de eerste helft van 2020 tot het vervangen van de borden in de oude kom Volendam worden  overgegaan, zodat deze in overeenstemming zijn met de geldende verkeersregels. Overbodige borden zullen worden verwijderd. Na de oude kom van Volendam wordt er verder uitvoering gegeven aan de rest van de gemeente. Een belangrijk onderdeel hiervan is het digitaal vastleggen van het borden bestand.

Openbare Verlichtingsplan (2017-2021)
Van het 5-jarige plan is na 3 jaar ruim 50% van de lichtmasten vervangen of voorzien van een ander armatuur, alles in LED uitgevoerd. Financieel liggen we daarbij goed op koers, er is circa 35% van het krediet besteed. Hierbij moet worden vermeld dat de duurdere masten (o.a. antieke lichtmasten) nog aangepakt dienen te worden en de besteding van het krediet dus niet rechtlijnig verloopt.

In 2019 heeft op grote schaal uitwisseling van masten en armaturen (naar LED) in de nieuwbouwwijken te Volendam plaatsgevonden. In Oosthuizen is begonnen met het overzetten van het Liander gereguleerde OV-netwerk naar een gemeentelijk OV-netwerk. Het bestek voor vervangen van de verlichting in het deel Oosthuizen ten westen van de provinciale weg is voorbereid en aanbesteding gereed gemaakt. 
In Edam-zuid zijn de ondergrondse Liander kabels overgenomen. In deze wijk en de wijken Singelwijk, Molenbuurt en een deel van de Dijkgraaf de Ruiterlaan is de vervanging van masten en armaturen grotendeels uitgevoerd.
Bij de uitvoering van diverse straatwerk projecten is in samenwerking ook de verlichting aangepakt, zoals in de Burgemeester van Baarstraat.  In het Jonkerlaantje te Edam is het Liander netwerk overgenomen en zijn de lichtmasten nostalgisch (volgens HIOR) uitgewisseld.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/25/2020 08:37:20 met de export van 06/24/2020 14:04:04