Wat heeft het gekost?
Bedragen * € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Programma 4 Ruimtelijk Beheer | Jaar rekening | Primitieve begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking |
2018 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Lasten | -14.555 | -20.392 | -18.540 | -15.016 | 3.524 |
Baten | 9.828 | 14.307 | 13.509 | 10.310 | -3.199 |
Totaal vóór mutaties reserves | -4.726 | -6.085 | -5.031 | -4.706 | 325 |
Toevoegingen reserves | -2.819 | -1.851 | -12.944 | -12.944 | 0 |
Onttrekkingen reserves | 2.010 | 2031,677 | 12.279 | 11.922 | -357 |
Totaal na mutaties reserves | -5.536 | -5.904 | -5.696 | -5.729 | -33 |
Bedragen * €1.000 | ||||||||
Omschrijving | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | ||
4.01 | Wegen, paden, pleinen | -2.728 | 113 | -2.616 | -2.375 | 212 | -2.163 | 453 |
4.02 | Openbare verlichting | -401 | 25 | -376 | -371 | 20 | -351 | 26 |
4.03 | Straatreiniging | -597 | 50 | -547 | -536 | 42 | -494 | 53 |
4.04 | Gladheidsbestrijding | -63 | 6 | -57 | -37 | 0 | -37 | 20 |
4.05 | Bruggen | -570 | 15 | -555 | -256 | 21 | -235 | 319 |
4.06 | Verkeer | -432 | 16 | -416 | -407 | 3 | -404 | 12 |
4.07 | Havens | -302 | 152 | -150 | -344 | 145 | -199 | -49 |
4.08 | Waterhuishouding | -856 | 0 | -856 | -454 | 0 | -454 | 402 |
4.09 | Markten en standplaatsen | -70 | 118 | 47 | -68 | 122 | 53 | 6 |
4.10 | Centrale Antenne Installatie | -911 | 1.674 | 763 | -941 | 1.663 | 722 | -41 |
4.11 | Groenvoorzieningen | -2.757 | 219 | -2.538 | -2.799 | 227 | -2.571 | -33 |
4.12 | Kermissen en volksfeesten | -172 | 220 | 49 | -183 | 219 | 35 | -13 |
4.13 | Afvalstoffen | -3.709 | 4.117 | 408 | -3.990 | 4.195 | 205 | -203 |
4.14 | Riolering | -4.787 | 6.640 | 1.852 | -2.101 | 3.268 | 1.167 | -685 |
4.15 | Parkeren | -185 | 146 | -39 | -155 | 174 | 19 | 58 |
Totaal vóór mutaties reserves | -18.540 | 13.509 | -5.031 | -15.016 | 10.310 | -4.706 | 325 | |
Mutaties reserves | -12.944 | 12.279 | -665 | -12.944 | 11.922 | -1.022 | -357 | |
Totaal na mutaties reserves | -31.484 | 25.788 | -5.696 | -27.960 | 22.232 | -5.729 | -33 |
Verantwoording producten
Met betrekking tot de verantwoording van de producten is er voor gekozen slechts de significante afwijkingen ten opzichte van de begroting te vermelden, waardoor de analyse per programma op de gewenste hoofdlijnen plaats vindt.
4.01 Wegen, paden, pleinen
Het nieuwe wegenbeleidsplan is in mei 2019 is geaccordeerd. Vervolgens is het aanbestedingstraject opgestart, wat eind 2019 is afgerond. Hierdoor kon een groot deel niet worden uitgevoerd, wat het verschil in de lasten voornamelijk veroorzaakt. Een deel van het budget is overgeheveld naar 2020, er resteert een onderschrijding van € 353.063.
Het verschil in de baten van € 98.415 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat:
- E-fiber heeft glasvezel aangelegd in Zeevang (hogere leges van € 38.875)
- Er minder invalidenparkeerplaatsen zijn aangevraagd, waardoor de bijdrage lager is uitgevallen (- € 24.138)
- Er veel degeneratie-inkomsten zijn geweest door kabellegging (€ 84.856)
4.02 Openbare Verlichting
Het verschil is voornamelijk veroorzaakt doordat er meer is uitgegeven aan uitbesteed werk (- € 31.274) en er minder kosten zijn gemaakt op het reguliere onderhoud (€ 47.007).
4.03 Straatreiniging
Er is met een monitoringproject zwerfafval gestart, wat in 2020 een vervolg krijgt, waardoor er € 17.030 van het budget resteert. Er zijn minder uitbestede werkzaamheden geweest, waardoor € 47.776 van het budget resteert.
4.04 Gladheidsbestrijding
Doordat het een zachte winter is geweest, is het budget voor gladbestrijding niet volledig aangesproken. Een groot deel van het materieel is vervangen eind 2019, waardoor er minder onderhoudskosten zijn gemaakt.
4.05 Bruggen
Het verschil in de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt, doordat het nieuwe beleidsplan bruggen in april 2019 is geaccordeerd. Vervolgens is het aanbestedingstraject opgestart voor de bruginspecties, wat eind 2019 is afgerond. Hierdoor was het niet mogelijk om de planmatige onderhoud uit te voeren en resteert er € 336.450 van het budget. Bij de financiële vertaling van het beleidsplan is het budget onderhoudskosten afgeraamd. Dit is onterecht geweest, waardoor er een overschrijding van € 23.027 is ontstaan.
4.07 Havens
Het verschil in de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt, doordat het nieuwe beleidsplan havens in april 2019 is geaccordeerd. Vervolgens is het aanbestedingstraject opgestart, wat eind 2019 is afgerond. Hierdoor was het niet mogelijk om de planmatige onderhoudskosten uit te voeren en resteert er € 49.461 van het budget. Bij de financiële vertaling van het beleidsplan is het budget uitbestede werkzaamheden afgeraamd naar € 0. Dit is onterecht geweest, waardoor er een overschrijding van € 26.331 is ontstaan. In verband met ziekte is er personeel ingehuurd, hier was geen rekening mee gehouden, waardoor er een overschrijding van € 48.109 is ontstaan op ingeleend personeel.
4.08 Waterhuishouding
Het verschil in de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt, doordat het nieuwe baggerplan in januari 2020 is geaccordeerd. Hierdoor is er in 2019 veel aandacht besteed aan het opstellen van het nieuwe plan en is een deel niet uitgevoerd. Vanaf het najaar lagen vele werken stil, door de risico’s van PFAS in het milieu, waarbij de hogere overheid moest bepalen hoe we met PFAS-houdende bagger om kunnen gaan. Een deel van het budget is overgeheveld naar 2020, na overheveling resteert er een budget van € 334.499.
4.11 Groenvoorzieningen
Er is minder schilderwerk uitgevoerd, doordat er veel nieuwe objecten zijn, waar (nog) geen onderhoud aan is. Hierdoor is er € 22.416 minder besteed aan onderhoudskosten. Daarnaast zijn de salariskosten € 83.487 lager dan begroot, maar zijn doorbelaste kosten van ingeleend personeel € 133.010 hoger dan begroot. Op tractie is er een overschrijding van € 19.301 door extra onderhoud aan machines.
4.13 Afvalstoffen
De overschrijding in de kosten wordt voornamelijk veroorzaakt in de lasten, en wordt door meerdere kostensoorten veroorzaakt:
- Er is meer afval aangeboden dan begroot, de kosten voor het storten van afvalstoffen zijn daardoor € 188.500 hoger.
- De Broeckgouw is voorzien van GFT mini-containers, hierdoor is een overschrijding van € 27.098 ontstaan.
- Verenigingen hebben meer oud papier ingezameld, de extra kosten hieraan bedragen € 16.428.
- Het verwerken van apothekersafval komt sinds 2019 voor rekening van de gemeente, meerkosten € 28.138.
4.14 Riolering
Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door de mutatie voorzieningen. Conform BBV moet de mutatie voorzieningen gesaldeerd worden weergegeven. De mutatie voorzieningen is wel gesaldeerd in de realisatie, maar niet in de begroting. Er was begroot dat er een onttrekking € 40.559 aan de voorziening zou worden gedaan, maar in werkelijkheid is het een toevoeging van € 652.604. Het verschil wordt grotendeels veroorzaakt door lagere afschrijvingslasten van € 657.276. Deze afschrijvingslasten zijn in de Winternota 2019 naar beneden bijgesteld.
4.15 Parkeren
Het parkeerverwijssysteem zal per 2020 in werking treden in plaats van in 2019. Hierdoor zijn er geen onderhoudskosten geweest. De kosten voor de verkeersregelaars van de Parallelweg zijn bij verkeer geboekt.
Mutatie Reserves
Het verschil in de mutatie reserves van € 357.307 wordt voornamelijk veroorzaakt door baggeren en onderhoud bruggen. Zoals bovenstaand is aangegeven is niet al het planmatig onderhoud uitgevoerd, waardoor de onttrekking aan de reserve ook lager is. Voor baggeren was een onttrekking van € 426.058 geraamd, in werkelijkheid is er € 241.824 onttrokken, een verschil van € 184.234. Voor het onderhoud bruggen was een onttrekking van € 200.000 geraamd, in werkelijkheid is er € 40.269 onttrokken, een verschil van € 159.731.