Jaarrekening 2019 Edam-Volendam
portal

Ruimtelijk Beheer

Speerpunten

Portefeuillehouder: Wim Runderkamp

Coalitieakkoord

Openbaar vervoer:

De gemeente zet zich in voor behoud van goed en zo direct mogelijk busvervoer van/naar Amsterdam Centraal Station.

Parkeren:

Het is een gegeven dat in de centra (te) weinig ruimte is voor parkeren. De ambitie is om alternatieve parkeerruimte voor toeristisch bezoek te realiseren aan de randen, op loopafstand van de centra. Dit leidt tot aan aantal uitgangspunten en plannen voor het parkeerbeleid. Gezien de uitstekende busverbinding naar het CS Amsterdam, en de toenemende betekenis van het openbaar vervoerknooppunt Edam, zijn P+R terreinen bij het busstation van Edam en te ontwikkelen terrein van het Kraaiennest te Oosthuizen noodzakelijk.

Tot betaald parkeren voor bussen op de parkeerplaats Parallelweg is reeds besloten. In de verdere openbare ruimte wordt in beginsel geen betaald parkeren ingevoerd, zeker niet voor eigen inwoners.

Het parkeerbeleid zal in de komende periode tegen het licht worden gehouden. Daarbij zal onder meer worden gekeken naar een herijking van de blauwe zones, de ontwikkeling van parkeerdruk, het creëren van extra parkeerruimte, dat parkeerplaatsen geen aanzuigende werking moeten hebben op onnodig zoekverkeer, het faciliteren van oplaadpalen voor elektrisch vervoer in de openbare ruimte en een evaluatie van het Parkeerfonds. Ook het faciliteren van fiets-parkeren moet meer aandacht krijgen.

Verkeersveiligheid:

De veiligheid in het verkeer is natuurlijk belangrijk. Extra aandacht zal er zijn voor veilige voetgangersoversteekplaatsen en (school)fietsroutes. De voorrangsregeling voor fietsers op rotondes krijgt momenteel landelijk aandacht. Deze discussie wordt afgewacht. Daarna zal op basis van de uitkomsten worden overwogen of aanpassingen wenselijk en/of nodig zijn.

De drukte op de Julianaweg ter hoogte van BP-station Molenaar en het dichtstbijzijnde stoplicht kan leiden tot onveiligheid. Het oplossen daarvan heeft prioriteit.

Verkeersveiligheid geldt ook voor de woonerven en de lintbebouwing van de dorpen in de Zeevang. Daar waar dat nodig en mogelijk is worden snelheid belemmerende maatregelen genomen om zo vooral de verkeersveiligheid te verbeteren voor de kwetsbare groep van verkeersdeelnemers.

Nadere toelichting

Openbaar vervoer:

Programmaplan activiteiten voltooid.

Parkeren:

Juli 2018 is de Noord-Zuidlijn gaan rijden. Dit heeft gevolgen voor het openbaar vervoer van en naar Amsterdam. Het busstation Edam heeft hierdoor een belangrijke regionale functie gekregen. De aanleg van een P&R bij het busstation is daardoor gewenst. Tevens neemt de druk van toeristisch parkeren van zowel bussen als auto’s bij Edam toe. Parkeervoorzieningen hiervoor zijn gewenst. Dit kan gecombineerd worden met de P&R voorziening bij het busstation Edam.
Naast het realiseren van parkeervoorzieningen voor auto’s en bussen zullen ook de parkeervoorzieningen voor fietsen bij het busstation Edam geoptimaliseerd worden en zullen door de hele gemeente op drukke bushaltes de stallingsmogelijkheden voor fietsen uitgebreid worden.

Verkeersveiligheid:

Het Verkeersplan 2018-2023, met alle bijbehorende maatregelen, is 28 juni 2018 vastgesteld.

Vanwege een steeds slechtere doorstroming op de N235 en N247, omdat de maximale capaciteit bereikt werd, hebben de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam (nu Vervoersregio Amsterdam) in 2009 het initiatief genomen tot een verkenningsstudie voor het verbeteren van de veiligheid en doorstroming op de N235 en N247 voor de fiets, het openbaar vervoer en autoverkeer. Deze verkenningsstudie heeft geleid tot het project Bereikbaarheid Waterland waaraan naast de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam ook de gemeenten Amsterdam, Purmerend, Waterland en Edam-Volendam deelnemen.
In het kader van het project Bereikbaarheid Waterland zijn maatregelen aan de orde aan de noordkant van de N247. Hiervoor is bij vaststelling van de begroting 2018 een bijdrage van € 100.000 beschikbaar gesteld.

Doelen en ambities

Openbaar vervoer:

Niet van toepassing.

Parkeren:

  1. Minder overlast busverkeer/parkeren.
  2. Bijdrage aan meer parkeerplaatsen.

Verkeersveiligheid:

  1. Verbetering verkeersveiligheid.
  2. Bewustwording (on)wenselijke gedrag.
  3. Adequate handhaving.

Wat wilden we daarvoor doen

Openbaar vervoer:

Niet van toepassing

Parkeren

2019

2020

2021

2022

Voorbereiding en realisatie bus parkeerplaatsen in Edam

X

Parkeerbehoefte meewegen bij herinrichtingsplannen

X

X

X

X

Periodieke parkeerdrukmetingen

X

X

Uitbreiden van fietsenstallingen bij hotspots

X

Verkeersveiligheid

2019

2020

2021

2022

Uitvoeren Verkeersplan 2018-2023

X

X

X

X

Rouleren smileys (max. snelheid) en bewustwordingscampagnes

X

X

X

X

Bijdrage bereikbaarheid Waterland

X

Fietsvoorziening Bootslot

X

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Openbaar vervoer:

Vanuit de Vervoerregio wordt in de nieuwe concessie voor het openbaar busvervoer samengewerkt door regio's Zaanstreek en Waterland.

Parkeren:

In 2019 is het parkeren in Edam-Volendam geëvalueerd. Uit deze evaluatie zijn een groot aantal maatregelen naar voren gekomen om de duidelijkheid van het parkeren te verbeteren. Hierdoor diende de parkeerverordening aangepast te worden. Dit is in 2019 gebeurd, waardoor de voorgestelde maatregelen op 1 januari 2020 konden ingaan.

De uitbreiding van de fietsenstallingen bij hotspots is ten dele aangepakt in 2019. Er wordt een verder vervolg aan gegeven bij het aanpakken van het busstation in Edam. Dit zal in combinatie met de realisatie van parkeerterrein Singelweg en de keuze voor de oplossing voor het toeristisch parkeren van bussen breder worden opgepakt. Het besluit inzake het busparkeren te Edam is inmiddels genomen.

Verkeersveiligheid:

In 2019 is gestart met het opstellen van uitvoeringsplannen van maatregelen die verdeeld zijn over een aantal jaren. Het gaat om de volgende maatregelen:

  1. Het aanpakken van fietsknelpunten
  2. Het aanpakken van voetgangersoversteekplaatsen.
  3. Realiseren van snelheid beperkende maatregelen door visueel versmallen van het wegprofiel voor alle dorpskernen.
  4. Eenrichtingsverkeer in Edam

In het 3e kwartaal van 2020 zijn deze plannen gereed en zal de uitvoering in de komende jaren starten. Indien maatregelen uitgevoerd kunnen worden gelijktijdig met herstraten van wegen of asfalteringswerken, dan worden deze in combinatie uitgevoerd.  

Voor 2019 stond het bovengenoemde aanpassen van de voorrangssituatie voor fietsers op de rotondes gepland. Dit project is doorgeschoven naar 2020 omdat er door de gemeenteraad voorrang is gegeven aan de aanpak van de verkeerssituatie bij de MFA te Oosthuizen.

De bijdrage aan het project Bereikbaarheid Waterland is inmiddels voldaan. Momenteel worden ter plaatse van het Bootslot voorbereidende rioleringswerkzaamheden uitgevoerd. De participatie voor de fietsvoorziening Bootslot vindt plaats in de loop van 2020, waarna er tot uitvoering kan worden overgegaan.
De het hele jaar door op diverse locaties roulerende smileys hebben een bijdrage geleverd aan de bewustwording bij automobilisten inzake de rijsnelheid.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/25/2020 08:37:20 met de export van 06/24/2020 14:04:04