Beleid
Het onderdeel Water omvat de beheerplannen voor Baggeren, Bruggen, Havens en Schoeiingen en kademuren. De geraamde onderhoudslasten en investeringen zijn gebaseerd op de vastgestelde beheerplannen voor het jaar 2019.
Bedragen * € 1.000 | ||||
Progr | Water | Begroting | Werkelijk | Verschil |
---|---|---|---|---|
Baggerplan | ||||
4 | Onderhoudslasten | 576 | 101 | 475 |
4 | Investeringen | 0 | 0 | 0 |
4 | Restant investeringen (voorgaande jaren) | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baggerplan | 576 | 101 | 475 | |
Onderhoudsplan Bruggen | ||||
4 | Onderhoudslasten | 378 | 40 | 338 |
4 | Investeringen | 880 | 0 | 880 |
4 | Restant investeringen (voorgaande jaren) | 725 | 694 | 31 |
Totaal Onderhoudsplan Bruggen | 1.983 | 735 | 1.249 | |
Onderhoudsplan Havens | ||||
4 | Onderhoudslasten | 72 | 22 | 49 |
4 | Investeringen | 0 | 0 | 0 |
4 | Restant investeringen (voorgaande jaren) | 100 | 0 | 100 |
Totaal Onderhoudsplan Havens | 172 | 22 | 149 | |
Onderhoudsplan Schoeiingen en kademuren | ||||
4 | Onderhoudslasten | 53 | 0 | 53 |
4 | Investeringen | 359 | 331 | 28 |
4 | Restant investeringen (voorgaande jaren) | 0 | 0 | 0 |
Totaal Onderhoudslan Schoeiingen en kademuren | 412 | 331 | 82 | |
Totaal | 3.144 | 1.189 | 1.954 |
Wat is er gedaan
Baggeren
De werkelijke kosten van het baggerwerk in 2019 zijn behoorlijk lager uitgevallen dan oorspronkelijk geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat de haven van Volendam uiteindelijk niet in 2019 is gebaggerd (de uitvoering is begonnen op 16 maart 2020). Reden hiervan is onduidelijkheid rondom de PFAS en (on)mogelijkheden om de baggerspecie te storten. Daarnaast is het baggerwerk van 2019 in december 2019 afgerond, waardoor een deel van de kosten (ca. € 170.000) wordt verantwoord in de jaarschijf 2020. Tenslotte zijn de kosten van het baggerwerk uiteindelijk ca. € 70.000 lager uitgevallen dan de directieraming.
Bruggen
Uit voorgaande jaren waren in 2019 de volgende investeringskredieten beschikbaar
Krediet | Uitgegeven | |
Bruggenbeheersplan 2018 | 89.293 | 18.129 |
Vervangen Mercuriusbrug | 83.169 | 55.549 |
Landhoofden Groenlandbrug | 150.109 | 130.876 |
Mechanisatie Trambrug | 402.350 | 489.786 |
724.921 | 694.341 |
In totaal is hierop per ultimo 2019 € 694.341 verantwoord. Het restant van het beschikbaar gestelde investeringsbudget blijft in 2019 beschikbaar voor de uitvoering van de beoogde werken.
De werkzaamheden aan de Trambrug zijn momenteel in volle gang. Voor dit werk is in 2019 een aanvullend krediet van € 880.000 beschikbaar gesteld.
Wat betreft het planmatig onderhoud, hiervoor hebben we in 2019 een nieuw beleidsplan laten vaststellen, daarna zouden er inspecties worden uitgevoerd om een meerjarenplanning op te stellen. Door personele problemen zijn de inspecties in 2019 niet uitgevoerd. Dat zal in 2020 worden uitgevoerd, waardoor het onderhoud ook is doorgeschoven.
Havens
Op onderstaande (in voorgaande jaren beschikbaar gestelde) investeringskredieten zijn in 2019 geen uitgaven verantwoord.
Krediet | ||
Vervangen steiger WSV Edam | 40.475 | |
Combipomp Haven Volendam | 25.000 | |
Combipomp Haven Edam | 25.000 | |
Aanpassen Zuiderhavendijk | 9.248 | |
99.723 |
Voor havens geldt het zelfde als bij bruggen. Door personeel gebrek zijn er geen inspecties uitgevoerd. Dit wordt in 2020 gedaan.
Schoeiingen en kademuren
In 2019 is vrijwel het gehele beschikbaar gestelde investeringsbudget voor de renovatie van schoeiingen besteed aan de volgende locaties:
Volendam | Edam |
---|---|
Dijkgraaf de Ruiterlaan | Paulus Pietersstraat |
Boezelgracht | Graaf Willemstraat |
Papaverstraat / van Baarstraat / Julianaweg | Nieuwehaven |
Mercuriuslaan | Broekgouw |
C. van Abcoudestraat | Groenland |