Portefeuillehouder: Wim Runderkamp, Hans Schütt
Coalitieakkoord
Edam-Volendam is één gemeente, met vele facetten en gezichten. Voorop staat een collegiaal en eenduidig bestuur. Open, gelijkwaardig en integer. Een bestuur op basis van wederzijds respect, waarbij de raad als hoogste orgaan op hoofdlijnen bestuurt en het college voor de uitwerking en uitvoering verantwoordelijk is. Inspraak en het delen van informatie worden gewaardeerd als een belangrijke voorwaarde voor goede samenwerking en hoogwaardige besluitvorming.
De gemeente is geen autoriteit die alles bepaalt. De gemeente dient burgers en ondernemers, regisseert en maakt daar waar belangen botsen een weloverwogen keuze. Niet de regel zelf, maar het belang daarachter is doorslaggevend. Vanuit een flexibele houding en gelijkwaardigheid worden participatie, initiatieven en inspraak ondersteund en gestimuleerd en wordt geïnvesteerd in relatieonderhoud. Bij bijvoorbeeld planvorming en beleid - of het nu gaat om ruimtelijke plannen, sociaal beleid of werkzaamheden in de openbare ruimte - worden belangenverenigingen en doelgroepen actief betrokken, voordat plannen worden uitgewerkt. Naarmate de gemeente meer keuzevrijheid heeft, wordt hoger op de participatieladder ingestoken (coproduceren - adviseren - raadplegen - informeren). Dorpsraden in het buitengebied hebben reeds lang een communicatieverbintenis met overheid en burger. Dat houden we in stand.
Transparantie is een randvoorwaarde voor (meer) vertrouwen in de politiek. Daarom zal geheimhouding terughoudend worden toegepast. Ook kunnen raadsvergaderingen via beeld en geluid worden gevolgd.
In die Mediawet-worden -lokale-omroepen -met name genoemd als instanties die dienen te gaan fungeren als 'cement van de samenleving’: alle groeperingen en subgroepen in een lokale samenleving dienen te worden gehoord door en dienen zich te kunnen laten horen via de lokale omroep in hun woonplaats. Door alle groepen in een samenleving aan bod te laten komen, wordt de kwaliteit van de informatievoorziening geborgd; voor- en tegenstanders komen immers allemaal aan bod. Tegelijk legt de overheid bepaalde eisen op aan de journalistieke kwaliteit van de lokale producten d.m.v. een onafhankelijke nieuwsredactie, bijvoorbeeld in Waterland verband. De rol van de L.O.V.E. wordt als belangrijk ervaren.
Nadere toelichting
Besluitvorming zal zoveel mogelijk in de openbaarheid gebeuren. Vertrouwen is de basis en een meedenkende opstelling het uitgangspunt.
De in 2018 opgestelde communicatievisie is de basis voor de activiteiten in de volgende jaren.
Doelen en ambities
- Openheid en transparantie.
- Een hogere kwaliteit van politieke besluitvorming.
- Sterkere positie gemeenteraad op hoofdlijnen.
- Meer armslag en daadkracht college bij uitwerking en uitvoering.
- Meer invloed inwoners en ondernemers op het beleid.
Wat wilden we daarvoor doen
Communicatie | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Implementeren visie op communicatie | X | |||
Implementeren van de participatieladder | X | X | X | X |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het afgelopen jaar is er veel gecommuniceerd. Er is ingezet op tal van trajecten. We hebben mooie bijeenkomsten gehad. Te denken valt onder andere aan de opening van de nieuwe seinpaal en het evenement met André Kuipers in dezelfde Seinpaal waar tal van scholieren een fantastische ochtend hebben gehad in een tot theater omgebouwde sporthal. Geprobeerd wordt op veel meer vlakken zichtbaar te zijn. In april heeft het college het communicatie uitvoeringsplan vastgesteld. Dit biedt ons handvatten om gerichter zowel on- als offline te kunnen communiceren.
Onze corporate communicatiestrategie is gebaseerd op de speerpunten uit ons coalitieakkoord en onze organisatievisie en is vertaald naar relevante thema’s voor inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Onze corporate communicatiestrategie is erop gericht om acties (deelactiviteiten) te verbinden aan overkoepelende thema’s om zo samenhang binnen onze communicatie te bewerkstelligen.
De voor onze samenleving relevante thema’s zijn:
- Wonen en leefbaarheid
- Zorg en gezondheid
- Dienstverlening
- Economie
- Toerisme en evenementen
Door bij de actie communicatie gebruik te maken van bestaande of geplande communicatie over het betreffende thema versterken boodschappen en de in te zetten media- en/of middelen elkaar. Deze gelaagde manier van communiceren zorgt ervoor dat alle onderdelen helpen bouwen aan het behalen van de themadoelstellingen op termijn. Inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven krijgen op een overzichtelijke en gedoseerde manier de informatie tot zich, kunnen deze plaatsen in de juiste context en worden zo aangespoord tot het gewenste niveau van kennis, houding of gedrag.
Interne communicatie
Onze opgave voor de interne communicatie is bijdragen aan een toekomstbestendige organisatie door het creëren van een gezonde en veilige werkomgeving, met ruimte voor talentontwikkeling, kennisdeling en met borging van bestaande kennis en ervaring (cyclisch werken).
Er zijn in 2019 stappen gezet om onze digitale toegankelijkheid te verbeteren, er komt begin 2020 een volledig nieuwe gemeentelijke website. In 2019 heeft daar een intensief aanbestedingstraject aan ten grondslag gelegen. Tegelijkertijd is er geïnvesteerd in het gebruik van heldere taalgebruik richting de burger. Een intern ‘omdenkproces’ dat veel tijd kost.
Externe communicatie
Onze opgave voor de externe communicatie is te zorgen dat inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven goed geïnformeerd en ontzorgd worden. Passend bij hun wensen en behoeften en ruimte biedend voor dialoog en co-creatie. Participatie is onderdeel van de externe communicatie maar wordt gezien de importantie als apart terrein behandeld.
In 2019 zijn diverse campagnes gestart en gecontinueerd op het gebied van duurzaamheid, de vermindering van afval, omgevingsvisie, LEF, de Kermissen, economische visie 2040, gemeentelijke fotowedstrijd, burgermeestersontbijt, opening Europaplein, Speelruimtebeleid, etc. Dit nog los van ‘going concern’ en de output richting lokale, regionale en ook landelijke media.
Participatie
Een van de speerpunten van ons beleid is het actief betrekken van de samenleving bij de totstandkoming en uitvoering van beleid. Dit vraagt om heldere structuren om het participatieproces in te richten en uit te voeren, zodat meedenken eenvoudig en aantrekkelijk wordt. Dit geldt voor zowel burgerparticipatie als overheidsparticipatie. Participatie komt in veel van onze activiteiten terug. Wel moet nut en noodzaak van de participatievraag vanuit het imagoperspectief van de gemeente worden bewaakt. Participatie is geen doel op zich en overvragen, doublures of geen adequate opvolging geven aan bijdragen vanuit de samenleving zijn funest. Momenteel wordt er gewerkt aan een participatie uitvoeringsplan.
In 2019 zijn op diverse onderwerpen participatietrajecten ingezet en gecommuniceerd. Dit zal ook in 2020 zijn vervolg krijgen en nog verder worden uitgebouwd.
Kortom communicatie is volop in beweging met ook dit jaar grote publiekscampagnes op velerlei gebied. Zoals bijvoorbeeld 75 Jaar Vrijheid, Duurzaamheid, 20 jaar na de Nieuwjaarsbrand, LEF, derde ontsluitingsweg, Herinrichting Julianaweg, Bouwspeelplaats, gymsportcentrum, handhaving en het bijdragen aan tal van particuliere initiatieven. Maar ook het vertellen van ons verhaal om de inwoners van de gemeente nog meer te laten zien ‘wat de gemeente doet voor u’.