Wat heeft het gekost?
Bedragen * € 1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Programma 1 Bestuur | Jaar rekening | Primitieve begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking |
2018 | 2019 | 2019 | 2019 | 2019 | |
Lasten | -14.230 | -13.972 | -14.365 | -15.685 | -1.321 |
Baten | 343 | 126 | 126 | 299 | 173 |
Totaal vóór mutaties reserves | -13.887 | -13.847 | -14.239 | -15.386 | -1.148 |
Toevoegingen reserves | -60 | -110 | -2.124 | -2.124 | 0 |
Onttrekkingen reserves | 423 | 61 | 369 | 349 | -21 |
Totaal na mutaties reserves | -13.524 | -13.896 | -15.994 | -17.162 | -1.168 |
Bedragen * €1.000 | ||||||||
Omschrijving | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | ||
1.01 | Algemeen bestuur | -567 | 0 | -567 | -560 | 0 | -560 | 7 |
1.02 | Dagelijks bestuur | -769 | 32 | -737 | -1.455 | 47 | -1.408 | -671 |
1.03 | Regionale samenwerking | -159 | 0 | -159 | -76 | 0 | -76 | 83 |
1.04 | Rekenkamer | -36 | 0 | -36 | -29 | 0 | -29 | 7 |
1.05 | Burgerparticipatie | -87 | 0 | -87 | -68 | 0 | -68 | 19 |
1.06 | Communicatie en voorlichting | -398 | 0 | -398 | -285 | 0 | -285 | 112 |
1.07 | Overhead | -12.348 | 93 | -12.255 | -13.212 | 252 | -12.960 | -705 |
Totaal vóór mutaties reserves | -14.365 | 126 | -14.239 | -15.685 | 299 | -15.386 | -1.148 | |
Mutaties reserves | -2.124 | 369 | -1.755 | -2.124 | 349 | -1.776 | -21 | |
Totaal na mutaties reserves | -16.489 | 495 | -15.994 | -17.810 | 648 | -17.162 | -1.168 |
Verantwoording producten
Met betrekking tot de verantwoording van de producten is er voor gekozen slechts de significante afwijkingen ten opzichte van de begroting te vermelden, waardoor de analyse per programma op de gewenste hoofdlijnen plaats vindt.
Product 1.02 Dagelijks Bestuur
De werkelijke uitgaven op het product Dagelijks bestuur zijn in 2019 € 653.000 hoger dan begroot. Dit komt door een eenmalige toevoeging aan de voorziening Pensioenverplichtingen politieke ambtsdragers. De verplichtingen zijn bijgesteld op basis van actuariële berekeningen. Het saldo van de voorziening is nu weer toereikend.
Product 1.03 Regionale samenwerking
Jaarlijks worden door de 8 gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland projecten aangewezen die betaald worden uit de zogenaamde SRA-gelden, de gelden die onder de gemeenten verdeeld zijn na de opheffing van de Stadsregio Amsterdam. De gemeente Zaanstad geldt hiervoor als 'voor-financierder', waardoor de afrekeningen in latere jaren zullen komen. De gemeente Edam-Volendam heeft bedongen dat voor ieder afzonderlijk project toestemming moet worden gegeven alvorens als co-financier op te treden. Op 31 december 2019 resteert hier nog een bedrag van € 83.000 euro, wat wordt ingezet ten behoeve van (de ontwikkeling van) een aantal gezamenlijke projecten in 2020 (en later). Deze projecten zijn vastgesteld in de diverse portefeuillehoudersoverleggen Zaanstreek-Waterland en middels een begroting vastgesteld in de diverse colleges. Het resterende bedrag dient dus overgeheveld te worden naar 2020.
Product 1.04 Rekenkamer
In oktober 2018 is gestart met de quickscan maatwerk subsidiebeleid. Het resultaat daarvan is met het rapport Maatwerk in subsidiebeleid in de raad van 16 mei 2019 aangeboden aan de raad. Daarna is onderzoek gedaan naar onderhoud kapitaalgoederen, waarvan het resultaat in de raad van 19 december 2019 is aangeboden.
Vanwege de start en doorlooptijd van beide onderzoeken zijn de kosten voor 2019 lager uitgevallen.
Product 1.05 Burgerparticipatie
Ook in 2019 heeft de gemeente de dorps- en wijkraden ondersteund en een aantal burgerinitiatieven gehonoreerd. Dit zal in 2020 zijn vervolg krijgen (middels de in 2020 nieuw opgestelde Nota Participatiebeleid Edam-Volendam) en nog verder worden uitgebouwd. In 2019 is nog sprake van een onderschrijding van € 5.000 op het budget voor dorp- en wijkraden en een onderschrijding van € 16.000 op het budget voor burgerinitiatieven van € 30.000. De werkelijk kosten van de gehonoreerde burgerinitiatieven worden onttrokken aan de reserve Vitalisering dorpskernen. Daarom maakt deze onderschrijding onderdeel uit van de onderschrijding op de post mutaties reserves.
Product 1.06 Communicatie en voorlichting
De lasten op dit product zijn in totaal € 112.000 lager uitgevallen dan begroot. Dit heeft meerdere redenen. De grootste verschillen worden hier toegelicht.
Communicatie
Het afgelopen jaar is er veel gecommuniceerd. Er is ingezet op tal van trajecten. We hebben mooie bijeenkomsten gehad. Te denken valt onder andere aan de opening van de nieuwe seinpaal en het evenement met André Kuipers in dezelfde Seinpaal waar tal van scholieren een fantastische ochtend hebben gehad in een tot theater omgebouwde sporthal. Verder zijn we op veel meer vlakken zichtbaar. In april heeft het college het communicatie uitvoeringsplan vastgesteld. Dit biedt ons handvatten om gerichter zowel on- als offline te kunnen communiceren.
Toegankelijkheid en campagnes
Stappen zijn er gezet om onze digitale toegankelijkheid te verbeteren. Er komt in 2020 een volledig nieuwe gemeentelijke website. In 2019 heeft daar een intensief aanbestedingstraject aan ten grondslag gelegen. Tegelijkertijd is er geïnvesteerd in het gebruik van heldere taalgebruik richting de burger. De ‘Schrijfwijzer’, is een intern ‘omdenkproces’ voor alle medewerkers van de gemeente dat veel tijd kost. Hierbij wordt alle secties geleerd om op een heldere manier te communiceren met de burger. Zowel schriftelijk, waarbij een herijking van de standaardbrieven aan de orde is, als in de omgang.
Daarnaast zijn er campagnes ontwikkeld, gestart en gecontinueerd op het gebied van onder andere duurzaamheid (Groen voor Elkaar), de vermindering van afval, de Kermissen, economische visie 2040, opening Europaplein, Speelruimtebeleid, etc. Dit nog los van de ‘going concern’ en de continue output richting lokale, regionale en ook landelijke media. Daarnaast spelen nog de participatietrajecten die we op vele onderwerpen hebben ingezet en gecommuniceerd. Dit zal ook in 2020 zijn vervolg krijgen en nog verder worden uitgebouwd.
Monitoren
Omdat we zorgvuldig te werk gaan zijn er ook een aantal zaken doorgeschoven naar 2020. Dit jaar konden we nog gebruik maken van de regionale Omnibus enquête. Dat was voor het laatst. Dat betekent dat we als gemeente zelf stappen kunnen gaan ondernemen om het welbevinden van de inwoners en de klanttevredenheid te monitoren. Ons doel is om continu te monitoren. Het grote voordeel bij deze stap is dat we veel beter zicht krijgen op de beleving van de gemeentelijkje dienstverlening. Daarvoor wordt in 2020 software aangeschaft en geïmplementeerd. Een ander groot voordeel is dat met deze tool/software ook gebruikt kan worden voor participatievraagstukken. Het is dan ook mogelijk om online een specifieke uitvraag te doen, tot op wijkniveau. Dit sluit in de planning weer mooi aan bij de uitvoering van de recent vastgestelde participatienota. Dit verklaart een onderschrijding van € 25.000 op het communicatiebudget en een onderschrijding van € 25.000 op het budget burgercommunicatie.
Huis-aan-huis krant
Het lag in de planning om na de zomer van 2019 te starten met een elk kwartaal terugkerende huis-aan-huis krant waarin we de inwoners informeren over wat we doen. Ons verhaal vertellen op basis van de acties die we met elkaar ondernemen. De onderwerpen waar we dagelijks vele uren voor investeren voor onze inwoners. Het vertellen van ons verhaal om de inwoners van de gemeente nog meer te laten zien ‘wat de gemeente doet voor u’. Er is voor gekozen om dit naar de zomer van 2020 te verplaatsen. Ook omdat er in 2020 jaar veel grote onderwerpen zijn waar de inwoners over geïnformeerd moeten worden. Onderwerpen zoals Derde ontsluitingsweg, de Herinrichting van de Julianaweg, de Bouwspeelplaats en het Gymsportcentrum. Dit verklaart ook de onderbesteding van zo’n € 50.000. Geld dat we wel hard nodig hebben om de inwoners zo goed en zorgvuldig mogelijk te kunnen informeren.
Product 1.07 Overhead
De lasten op het product Overhead zijn € 863.000 hoger uitgevallen dan was begroot. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door een lagere doorbelasting van kosten naar diverse projecten, hogere lasten voor vorming en opleiding, hogere automatiseringslasten en hogere personele kosten.
In de begroting was een bedrag geraamd van € 1.061.000 voor toerekening van salariskosten naar de diverse lopende projecten. In werkelijkheid is er maar een bedrag van € 586.000 doorberekend. Dit zorgt voor een verschil van € 475.000 aan de lasten kant. Er werden minder salariskosten toegerekend dan was begroot. De oorzaak hiervoor ligt in de omstandigheid dat voor verschillende projecten nog geen krediet beschikbaar was gesteld. En door een onvolledige verantwoording van de toe te rekenen uren.
De kosten voor vorming en opleidingen zijn € 65.000 hoger uitgevallen dan was begroot. De organisatie werkt aan een klant- en zaakgerichte dienstverlening, met een daarop afgestemde cultuur en organisatie. Dat vraagt om een doorontwikkeling die persoonlijk-, functie-en organisatiegericht is. Waarin onder andere slimmer wordt samengewerkt en beoogde resultaten worden bereikt. Naast inhoudelijke kennisverrijking, wordt geïnvesteerd in (verdere) competentieontwikkeling. Niet alleen van de zittende, maar ook van nieuwe medewerkers die de organisatie komen versterken. Het trainings-, vormings- en opleidingsprogramma is om die redenen ten opzichte van een eerdere raming voor 2019 qua kosten hoger uitgevallen.
Op ICT-gebied is de gemeente in de regio een vooruitstrevende speler. De gemeente treedt veelvuldig op als pilotgemeente om zo te profiteren van voordelen van nieuwe ontwikkelingen en neemt actief deel aan ontwikkelplatforms. Inclusief de kosten voor Informatiebeveiliging is het budget voor ICT-kosten om voorliggende redenen met € 30.000 overschreden.
De directe personeelskosten (in dit geval salariskosten plus inhuur) vallen op het product Overhead ongeveer € 300.000 hoger uit dan was begroot. Voor een uitgebreide toelichting met betrekking tot de totale personeels-kosten wordt verwezen naar de paragraaf Bedrijfsvoering onderdeel Personeel.
De inkomsten op het product Overhead zijn €159.000 hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door vangnetuitkeringen van het UWV in het kader van Wet arbeid en zorg (Wazo).