Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties BNG Bank N.V.
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
Vestigingsplaats
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG Bank. De gemeente heeft 41.730 aandelen en heeft daarmee minderheidsbelang.
Visie
De BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Dit vloeit nog voort uit de periode dat de Bank in veel sterkere mate als nu verrekeninstelling was tussen Rijk en Lagere Overheden. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee dient de bank de publieke taak.
Beleid
De huidige situatie continueren.
Openbaar belang
BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid en draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. We verstrekken krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Risico's
Verwacht wordt dat als gevolg van het schatkistbankieren en de mindere omzet van verstrekte geldleningen de resultaten van de bank onder druk komen te staan.
Bedragen
* € 1.000.000
Eigen vermogen
1-1-19
4.990
31-12-19
4887
Vreemd vermogen
1-1-19
132.201
31-12-19
132269
Financieel resultaat
2019
163
Financiële toelichting
De dividenduitkering over 2019 bedroeg € 52.997
- Vennootschappen en coöperaties N.V. HVC
N.V. HVC
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de N.V. HVC en heeft met acht aandelen een minderheidsbelang.
Over het aandelenbezit ontvangt de gemeente mogelijk een dividenduitkering, alsmede een provisie voor het garanderen van geldleningen die ingezet worden voor afval gerelateerde activiteiten.
Visie
HVC is verantwoordelijk voor het duurzaam afvalbeheer van haar aandeelhouders.
Zij zet zich onverminderd in om steeds meer materialen te hergebruiken door diverse soorten afval apart in te zamelen. HVC is de grootste niet-commerciële afvalinzamelaar van Nederland.Daarnaast produceert HVC duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie en leveren die aan gemeenten, waterschappen, bedrijven en particulieren.
Verder ondersteunt zij bij maatregelen om lokaal te verduurzamen.
Duurzame energie (warmte, elektriciteit en gas) halen we uit afval, biomassa, wind, zon en geothermie.
Beleid
De huidige situatie continueren.
Openbaar belang
Deelnemende overheden te helpen met het realiseren van hun doelstellingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en duurzame energie
Risico's
De garantstelling is meegenomen in de paragraaf "Weerstandsvermogen en risicobeheersing".
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
116.706
31-12-19
126906
Vreemd vermogen
1-1-19
856.447
31-12-19
870489
Financieel resultaat
2019
10139
Financiële toelichting
In de begroting is als een garantstellingprovisie € 16.250 als baten opgenomen. Tot een dividenduitkering is het nog niet gekomen. Er is in 2019 een garantstellingprovisie van € 17.304 ontvangen.
De bijdrage van de gemeente betreft een bedrag gerelateerd aan het aantal aangeleverde en verwerkte tonnages afval. - Vennootschappen en coöperaties Alliander N.V.
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Arnhem
Website
Programma
6
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam heeft 304.055 aandelen in Alliander N.V.. met een nominale waarde van € 5,00.
Visie
Alliander staat voor een energievoorziening die iedereen onder gelijke condities toegang geeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie. Dat is waar wij iedere dag aan werken.
Beleid
De gemeente Edam-Volendam beschikt over een minderheidsbelang in de aandelen en is hierdoor afhankelijk van een meerderheid in de aandeelhoudersvergadering.
Openbaar belang
Alliander zorgt ervoor dat klanten de juiste energiekeuzes kunnen maken. Voor zichzelf en voor de totale energievoorziening. Zodat iedereen onder gelijke condities toegang heeft tot betrouwbare, betaalbare en duurzame energie.
Risico's
Bedragen
* € 1.000.000
Eigen vermogen
1-1-19
4.129
31-12-19
4224
Vreemd vermogen
1-1-19
4.216
31-12-19
4567
Financieel resultaat
2019
253
Financiële toelichting
In 2019 heeft de gemeente een dividendopbrengst ontvangen van € 333.406. Dit betreft dividend over het boekjaar 2018.
Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
2
Gemeentelijk belang
De wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s” worden door het samenwerkingsverband Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland onder andere voor de gemeente Edam-Volendam uitgevoerd.
De burgemeester van Edam-Volendam maakt, evenals de burgemeesters van de andere deelnemende gemeenten, deel uit van het Algemeen Bestuur.Visie
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is als samenwerkingsverband voor de deelnemende gemeenten belast met de zorg voor wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s”.
Beleid
Het beleid van de Veiligheidsregio’s wordt uitgewerkt in de programma’s ‘Samen voor veilig’ en ‘Slagvaardig organiseren’. De nadruk ligt niet alleen op repressief optreden maar ook op preventie. Centrale doelstellingen zijn: vergroten van veiligheidsbewustzijn; bevorderen van zelfredzaamheid; risicobeheersing; en samenwerking met veiligheidspartners.
Openbaar belang
Uitvoering voor onze gemeente van de wettelijke taken bij of krachtens de “Wet op de veiligheidsregio’s”, op de volgende taakvelden:
1. Brandweerzorg
2. Geneeskundige hulpverlening
3. Rampenbestrijding en crisisbeheersing
4. De gemeenschappelijke meldkamerRisico's
De jaarbegroting van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland bevat een risico-paragraaf. Die omschrijft gesignaleerde risico’s en de beschikbare reserves. Uitgangspunten voor de begroting is een sluitende exploitatie, waarbij financiële risico’s voor zover voorzienbaar binnen de begroting van de VRZW worden gedekt aan de hand van de risicoparagraaf en de reserves.
Het weerstandvermogen is in de begroting 2021 berekend op 1,22. Volgens de normtabel van het Nederlands Adviesbureau voor Risicomanagement is dit een “voldoende” ratio.Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
2.368
31-12-19
2187
Vreemd vermogen
1-1-19
16.397
31-12-19
16200
Financieel resultaat
2019
596
Financiële toelichting
Het exploitatieresultaat wordt jaarlijks met de gemeenten verrekend, op basis van het aandeel dat zij in het samenwerkingsverband hebben. In 2019 was er een positief exploitatieresultaat, dat betekende voor gemeente Edam-Volendam een teruggave van € 59.280, waarmee de bijdrage 2019 uitkomt op € 2.435.936.
- Gemeenschappelijke regelingen GGD Zaanstreek-Waterland
GGD Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
https://www.ggdzw.nl/
Programma
5
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur.
Visie
De GGD werkt aan een goede gezondheid van alle inwoners in de regio Zaanstreek-Waterland en gaat daarbij uit van de nieuwe definitie van gezondheid: ‘Gezondheid als het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven’ (Huber, 2014). Deze omschrijving heeft consequenties voor de doelstellingen en de inrichting van preventie en zorg. Gezondheid is geen doel op zich, maar een middel om te kunnen participeren.
De GGD richt zich op maatschappelijke en niet op individuele hulpvragen. Veel van de activiteiten van de GGD richten zich op langetermijneffecten en zijn preventief van aard, ter bescherming van alle inwoners in Zaanstreek-Waterland.
De GGD is onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland, zoals vastgelegd in de Wet publieke gezondheid (Wpg, 2008). Elke gemeente is vanuit deze wet verplicht om een GGD in stand te houden. Publieke gezondheidszorg wordt in de Wpg omschreven als de ‘gezondheidsbeschermende en gezondsheidsbevorderende maatregelen voor de bevolking of specifieke groepen daarin, waaronder begrepen het voorkomen en het vroegtijdig opsporen van ziekten’. In de wet zijn de verantwoordelijkheden van de gemeenten op het gebied van de publieke gezondheid vastgelegd en zijn de taken van de GGD benoemd.
Beleid
Alle gemeenten in Zaanstreek-Waterland werken samen in de Gemeenschappelijke Regeling GGD ZW (GR GGD ZW). Er is een strategische agenda 2018-2021 vastgesteld. Hierin staan de ambities voor de komende jaren: een gezonde leefstijl en een gezonde en veilige omgeving.
Openbaar belang
Primaire Ziektepreventie en leveren van een bijdrage aan de publieke gezondheidszorg.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
1.398
31-12-19
1086
Vreemd vermogen
1-1-19
7.198
31-12-19
7031
Financieel resultaat
2019
-33
Financiële toelichting
De bijdrage voor 2019 aan de gemeenschappelijke regeling voor de GGD is hoger dan 2018. Dit heeft te maken met:
Verschuiving van de financiering van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) van het RIVM naar het gemeentefonds.
De autonome ontwikkelingen van de loon en prijsindex.Het eindresultaat voor 2019 is een negatief resultaat van € 32.817. Dit is als volgt te verklaren:
Binnen programma 1 (monitor, signaleren en adviseren): overschrijding op personele lasten vanwege extra personele inzet.
Binnen programma 2 (uitvoerende taken gezondheidsbescherming) een positief resultaat vanwege extra advisering bij evenementen en extra incidentele inkomsten voortkomend uit een vaccinatieronde en de oude stijl artsen in opleiding.
Programma 4 (toezicht houden) heeft een negatief resultaat voortkomend uit een te laag tarief voor de inspectie kinderopvang.NB: De gemeente Edam-Volendam neemt ook diverse contracttaken af bij de GGD Z/W.
Contracttaken zijn activiteiten die de GGD uitvoert en die geen onderdeel uitmaken van het takenpakket dat de GGD binnen de Gemeenschappelijke Regeling uitvoert. Voor de contracttaken geldt dat de afrekening buiten de Gemeenschappelijke Regeling met de opdrachtgevende gemeente(n) plaatsvindt. - Gemeenschappelijke regelingen Waterlands Archief
Waterlands Archief
Vestigingsplaats
Purmerend
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het Waterlands archief ontvangt een jaarlijkse bijdrage.
Visie
Het Waterlands Archief, betrouwbaar geheugen van de regio Waterland, beheert rond de duizend archieven van plaatselijke overheden en particuliere instellingen (bijvoorbeeld notarissen en kerken). Naast archiefbeheer heeft het Waterlands Archief tot primaire taak de archieven en de daarbij behorende cultuurhistorische collecties beschikbaar te stellen. Daarnaast houdt het Waterlands Archief toezicht op de archieven bij de deelnemende gemeenten die nog niet zijn overgebracht en geeft het advies aan archiefvormers over duurzame toegankelijkheid van informatie.
Beleid
Het Waterlands Archief heeft het beheer van 5 strekkende kilometer archief. Er is nog een achterstand in de ontsluiting van ruim 500 meter, die ingelopen moet zijn in 2021. Daaraan wordt momenteel gewerkt. Het beleid is gericht op het duurzaam behoud, de verbetering van de toegankelijkheid en het ondersteunen van de archiefvormer bij het informatiebeheer. De focus ligt hierbij op de voorbereiding van een gemeenschappelijk e-depot en de uitbreiding en verbetering van de digitale dienstverlening.
In de periode 2019-2024 wordt het project digitalisering bouwvergunningen uitgevoerd.
Openbaar belang
De belangrijkste doelstelling van het Waterlands Archief is het duurzaam beheren en beschikbaar stellen van overheidsinformatie die als zodanig is gewaardeerd zodat toekomstige generaties het archief kunnen blijven raadplegen. Deze wettelijke taken zijn gemandateerd aan het Waterlands Archief en vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Daaruit vloeien drie kerntaken voort: publiek, beheer en toezicht.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
493
31-12-19
420
Vreemd vermogen
1-1-19
221
31-12-19
294
Financieel resultaat
2019
-69
Financiële toelichting
De bijdrage van de gemeente Edam-Volendam voor 2019 bedroeg € 257.117 en voor 2020 € 259.887.
Begin 2018 is de bestaande Gemeenschappelijke Regeling ISW gewijzigd in de nieuwe GR Waterlands Archief. De colleges van de deelnemende gemeenten hebben daarmee opnieuw het beheer van hun archieven gemandateerd aan de archiefdienst. De saldi van het ISW zijn daarbij bestemd voor het project digitalisering bouwvergunningen.
Met het wegvallen van het ISW als overkoepelende regeling is het Waterlands Archief volledig verantwoordelijk voor haar bedrijfsvoeringstaken. Een aantal van die taken is uitbesteed aan externen: personeel en financiën (Gemeente Waterland), facilitair en huisvesting (Bibliotheek Waterland) en informatie en ICT. Verbetering van de communicatie wordt voortgezet. In 2019 is gestart met de digitale nieuwsbrief.
Door schaalvergroting, middels structurele samenwerking met een vergelijkbare dienst in de regio, kan de expertise en daarmee de slagkracht worden vergroot. Samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad ligt daarbij niet alleen voor de hand, maar is ook een bestuurlijke opdracht. In de samenwerking met het Gemeentearchief Zaanstad zal mogelijk ook de behoefte aan nieuwe functies ingevuld kunnen worden. - Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland
Gemeenschappelijke Regeling Twiske-Waterland
Vestigingsplaats
Oostzaan
Website
Programma
3
Gemeentelijk belang
Jaarlijkse bijdrage en gemeentelijke vertegenwoordiging in het Algemeen Bestuur. De gemeente wordt in het Algemeen Bestuur vertegenwoordigd door wethouder Schütt. Aandachtpunt is de komende jaren het meekoppelen met voornamelijk recreatiepaden bij de dijkversterking langs het Markermeer. In de gemeente Edam-Volendam ligt een groot deel van de te versterken dijk.
Visie
De voorheen gescheiden gemeenschappelijke regelingen van Recreatieschap het Twiske en Landschap Waterland hebben elk een eigen visie/plan.
De visie van Het Twiske is geactualiseerd in 2014 en schetst samengevat de volgende horizon:
Over 10 jaar (2024) is Het Twiske een dynamisch en populair recreatiegebied.
Een divers aanbod aan recreatieve mogelijkheden, activiteiten en horeca zorgen ervoor dat bezoekers een hele dag in Het Twiske door kunnen brengen zonder een moment van verveling.
knelpunten in de bereikbaarheid zijn weggenomen en Het Twiske is verankerd in alle doorgaande routes en het omliggende landschap.
Ook voor de muziekliefhebber valt er veel te beleven op een van de drie muziekfestivals die Het Twiske rijk is.
De natuur krijgt alle ruimte in de extensieve zones en ook in de intensieve zones is er alle ruimte en zal ook de rust en ruimte zoekende recreant buiten de topdagen zeker aan haar trekken komen.Voor Landschap Waterland werd in 2012 het Recreatieplan geactualiseerd. Dit plan bevat de volgende hoofdpunten:
de grootste recreatiedruk wordt opgevangen in de directe randen van de steden Amsterdam, Zaanstad en Purmerend
dit gebeurt door groengebieden als Noorderstrook, Twiske, Groengebied Purmerland, Purmerbos en Hemmeland op te waarderen en onderling hoogwaardig te verbinden tot een recreatieve hoofdstructuur
Hierdoor kan de bestaande belevingswaarde van het overig landelijk gebied voor de rust-, natuur- en cultuurminnende recreant behouden blijven.Het recreatieschap werkt aan een Ambitiedocument en een uitvoeringsprogramma. Deze documenten vervangen de visie Twiske en het Recreatieplan van Landschap Waterland. De Ambitie en uitvoeringsprogramma geven een samenhangende programmering voor het hele werkgebied van Twiske-Waterland, gericht op 2040.
Na het vaststellen van het Ambitiedocument (verwacht 2020) besluit het bestuur over de totstandkoming van het uitvoeringsprogramma. Dit programma bevat een vierjarige planhorizon en wordt jaarlijks getoetst, geactualiseerd en voorzien van een volgende jaarschijf. Belangrijk daarvoor is afstemming op de MRA-agenda en de ontwikkelingen in de Amsterdam Wetlands.
Door deze werkwijze krijgt het programma een voortschrijdend en adaptief karakter en is participatie af te stemmen op de thema’s en opgaven die aan de orde komen.Beleid
De gemeenschappelijke regeling van Twiske-Waterland stelt de volgende doelen voor het recreatieschap:
a) het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie;
b) in samenhang met het vorenstaande tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijkmilieu;
c) het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifiek en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt en
d) het verwerven van inkomsten uit het recreatiegebied ter verwezenlijking en instandhouding van de direct hiervoor genoemde doelstellingen.Openbaar belang
Het voorzien in een behoefte van de inwoners en bezoekers aan openluchtrecreatie in de directe omgeving van dorp en stad.
Risico's
Er is een algemeen risico ten aanzien van besluitvorming vanuit de GR waarbij de participanten verantwoordelijk zijn voor de financiële gevolgen daarvan.
De (op basis van de jaarrekeningen 2018) berekende omvang van het weerstandsvermogen bedraagt voor de komende jaren € 561.000 voor Twiske-Waterland.
Twiske-Waterland beschikt per 1-1-2021 over een geschatte weerstandscapaciteit van € 3,2 mln (algemene reserve) om die risico's te dekken. De huidige vrije reserve ligt boven het gewenste niveau.Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
2.119
31-12-19
2239
Vreemd vermogen
1-1-19
38
31-12-19
38
Financieel resultaat
2019
120
Financiële toelichting
1. Resultaat Twiske
Het resultaat 2019 is beter uitgevallen dan geprognosticeerd waardoor het schap 2019 afsluit met een positief saldo van € 13.380,00.
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere projectlasten en hogere baten uit betaald parkeren en evenementen.2. Resultaat Landschap Waterland (vermelde financiële cijfers)
Resultaat is beter uitgevallen dan geprognosticeerd, dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere inzet personeel dan begroot.3. Accountantsverklaring
De accountant Ipa-Acon heeft voor beide jaarrekeningen een goedkeurende verklaring afgegeven.Vanaf 2021 zal de gescheiden financiële huishouding van beide deelgebieden tot één begroting en één jaarrekening wordt samengevoegd.
Geraamde participantenbijdrage 2021 van de gemeente Edam-Volendam bedraagt € 33.655,00 (2020: € 32.985,00). Het aandeel van de gemeente Edam-Volendam bedraagt 1,33% van de totale participantenbijdragen aan Twiske-Waterland. Afgezien van de indexering gebaseerd op inflatiecijfer CBS, is er geen aanleiding om de participantenbijdragen verder te verhogen in 2021. De algemene reserve is voldoende om het gebied duurzaam te beheren. Deze is met name bedoeld voor groot onderhoud en vervangingen in de toekomst. - Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Programma
3
Gemeentelijk belang
Met de inwerkingtreding van de wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) is de overdracht van deze zogenaamde basistaken een verplichting geworden. Het is daarbij ook een verplichting geworden om dat in de vorm van een te regelen. De gemeente is voor wat betreft deze basistaken dan ook per 1 mei 2017 toegetreden tot de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond.
De gemeente wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder Runderkamp.
Visie
De omgevingsdienst IJmond draagt bij aan het bereiken en in stand houden van een veilige en duurzame fysieke leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit binnen haar werkgebied. Daarbinnen inspireren wij burgers en bedrijven tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Het resultaat is een landelijk vooruitstrevende en toekomstbestendige voorbeeldorganisatie waar partners met vertrouwen mee samenwerken.
Beleid
Het basistakenpakket betreft de vergunningverlening-, toezicht- en handhavingstaken (VTH) op het gebied van milieu met betrekking tot complexere inrichtingen en ketens (grondstromen/ asbest/ afval) in een gemeente. De Omgevingsdienst IJmond voert deze taken uit voor de gemeente Edam-Volendam. Zij worden soms ook ingehuurd voor extra taken zoals geluidscontrole kermis, controle inrichtingseisen drank- en horecavergunning en diverse taken/projecten op het gebied van duurzaamheid. Hiermee wordt dus mede invulling gegeven aan de doelstellingen op het gebied van omgevingskwaliteit.
Openbaar belang
Door bundeling van specialismen realiseren wij, namens onze gemeenten en provincie, een grotere efficiëntie en een hogere kwaliteit van onze werkzaamheden. Het geeft ons ook de mogelijkheid om gemeente overstijgende projecten breed op te pakken. Belangrijk, want milieu stopt niet bij de grenzen van een gemeente. Denk hierbij aan thema's als mobiliteit en luchtkwaliteit.
Risico's
Er is een algemeen risico ten aanzien van besluitvorming vanuit de GR waarbij de participanten verantwoordelijk zijn voor de financiële gevolgen daarvan. Verder is er risico ten aanzien van de kostenontwikkeling ten opzichte van de geleverde kwantiteit en kwaliteit van producten.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
509
31-12-19
419
Vreemd vermogen
1-1-19
8.552
31-12-19
8287
Financieel resultaat
2019
0
Financiële toelichting
De bijdrage aan de omgevingsdienst IJmond bedroeg in 2019 € 150.868.
De bijdrage aan de omgevingsdienst IJmond bedraagt in 2020 € 156.619 en loopt op tot € 167.438 in 2023 - Gemeenschappelijke regelingen Regionale samenwerking Jeugdhulp
Regionale samenwerking Jeugdhulp
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Regionale Samenwerking Amsterdam-Amstelland & Zaanstreek-Waterland
Programma
5
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam neemt deel aan een ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociale domein’. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. In 2018 is deze gemeenschappelijke regeling aangepast voor alleen Jeugdhulp.
De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Visie
Doel is samenwerking op het gebied van Jeugdhulp met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland met name voor wat betreft de regionale en bovenregionale inkoop.
Beleid
De regio Zaanstreek-Waterland koopt samen met de jeugdzorgregio Amsterdam-Amstelland (6 gemeenten) de specialistische en hoogspecialistische jeugdhulp in. De transformatie van het jeugdstelsel brengt een nieuwe manier van zorginkoop met zich mee en een versterking van de lokale zorgstructuur. Vanaf 2018 wordt in de 14 gemeenten en alle gecontracteerde partijen gewerkt met ondersteuningsprofielen en resultaatafspraken. Uitgangspunten zijn doelrealisatie en klanttevredenheid.
Edam-Volendam neemt deel aan de ‘gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein’ Zaanstreek-Waterland. Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Openbaar belang
Het Regionaal Ondersteuningsteam (ROT) verzorgt namens de veertien gemeenten het contacteren van jeugdhulporganisaties en het inkopen van jeugdhulp.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
0
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
0
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
(uit de begroting 2020)
In de begroting van Edam-Volendam 2020 is een bijdrage geraamd van € 125.000.In de regio Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland hebben de jeugdhulporganisaties en veertien regiogemeenten de handen ineens geslagen op basis van de Jeugdwet uit 2015. Zij werken nauw samen om deze jeugdigen en gezinnen jeugdhulp te bieden die bij hen past, aansluit bij de vraag van jeugdige en gezin en meetbaar het gewenste resultaat oplevert. Het motto van de specialistische jeugdhulp is: doen wat nodig is, het resultaat telt!
Dit betreft een regeling ‘zonder meer’ op grond van de wet gemeenschappelijke regelingen. Hieruit volgt de dienstverleningsovereenkomst voor inkoop- en contractmanagement met Zaanstad voor jeugdhulp.
Vanuit Amsterdam is een regionaal ondersteuningsteam (ROT) ingericht en worden werkgroepen en bestuurlijke overleggen georganiseerd. Het ROT verzorgt ook de inkooptrajecten jeugdhulp namens de 14 gemeenten en fungeert als helpdesk voor ict en administratieve vragen over het gewijzigde jeugdhulpstelsel. De regiogemeenten dragen bij aan de kosten die Amsterdam voor de regio maakt.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Werkplus
Stichting Werkplus
Vestigingsplaats
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Het bestuur van deze stichting bestaat uit de wethouder Samenleving, de directeur en een medewerker van de afdeling Financien.
De gemeente stelt een budget beschikbaar aan de stichting voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw).
Visie
De stichting heeft als doel het uitvoeren van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). De Wsw maakt het mogelijk dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving. Het gaat om mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische handicap.
Beleid
Per 1 januari 2018 is het Werkvoorzieningsschap BaanStede opgeheven en heeft de gemeente Edam-Volendam de uitvoering van de Wsw zelf ter hand genomen. Ter voorbereiding heeft de gemeente Edam-Volendam een ‘gemeentelijke’ stichting opgericht die als formele werkgever fungeert voor de Wsw’ers, de mensen met een arbeidshandicap zoals bedoeld in de Wet sociale werkvoorziening die voorheen bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede aan het arbeidsproces deelnamen (circa 90 inwoners van Edam-Volendam).
De Stichting Werkplus is vormgegeven dat deze opereert binnen het juridisch kader dat geldt voor quasi-inbesteden:
1.de gemeente houdt toezicht op de stichting als ware het een eigen dienst;
2.de stichting verricht het merendeel van zijn werkzaamheden ten behoeve van de gemeente (tenminste 80%).Hierdoor is het mogelijk om het werk te gunnen aan de specifieke doelgroep die de gemeente voor ogen heeft: de Wsw’ers die tot en met 2017 bij het Werkvoorzieningsschap BaanStede waren ondergebracht.
Openbaar belang
Het mogelijk maken dat mensen begeleid kunnen werken in een aangepaste arbeidsomgeving
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
0
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
754664
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
(uit begroting 2020)
De ontwerpbegroting 2019 van de Stichting Werkplus is begroot op een bedrag van € 2.916.000.
In de begroting van de gemeente is voor 2019 als totale bijdrage voor de Stichting Werkplus € 2.266.500 (overdracht van de rijksbijdrage uitvoering Wsw 2019 plus de gemeentelijke bijdrage) beschikbaar (gegevens Opleverrapport juli 2018). - Stichtingen en verenigingen Zwembad de Waterdam
Zwembad de Waterdam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
www.waterdam.nl
Programma
5
Gemeentelijk belang
Tekortfinanciering als bijdrage aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid en veiligheid.
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000. Dit bedrag is niet toereikend en dient geïndexeerd (is al jaren niet gedaan) te worden vanwege de jaarlijkse stijging van loonkosten conform cao en stijging prijzen van verbruiksmiddelen (elektra, water, enz.). Dit zal t.z.t. via een separaat voorstel worden aangeboden aan de raad.
Visie
Optimaal gebruik van accommodatie om te kunnen sporten en recreëren, met inachtneming van wettelijke kaders voor wat betreft milieu- en kwaliteitseisen. Bijdrage leveren aan ontwikkeling recreatie en volksgezondheid.
Beleid
Openbaar belang
Recreatie en Volksgezondheid
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
45
31-12-18
45
Vreemd vermogen
1-1-18
322
31-12-18
319
Financieel resultaat
2018
99
Financiële toelichting
De jaarlijkse bijdrage van de gemeente Edam-Volendam is € 350.000.
De jaarrekening 2019 van NV Sportfondsenbad Edam-Volendam (inclusief balans) is bij het schrijven van deze tekst (april 2020) nog niet ontvangen.
- Stichtingen en verenigingen Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Zaandam
Website
Programma
2
Gemeentelijk belang
De gemeentelijke betaalt een jaarlijkse bijdrage aan het Veiligheidshuis
Visie
Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland draagt bij aan een veiliger regio door met een persoonsgerichte aanpak criminaliteit en overlast tegen te gaan en recidive te verminderen
Beleid
Het Veiligheidshuis is een netwerkorganisatie van gemeenten en partners uit het straf-, zorg en het bestuurlijke domein. In het Veiligheidshuis komen de netwerkpartners onder eenduidige regie tot samenwerking om complexe problemen duurzaam op te lossen. Bij deze problemen speelt altijd een veiligheidsrisico. Daarnaast is het Veiligheidshuis een informatie- en expertisecentrum waar kennis vergaard en gedeeld wordt.
De komende jaren zal de capaciteit van het Veiligheidshuis uitgebreid worden om het hoofd te bieden aan complexe situaties waarbij regionale regie en coördinatie nodig is om tot een doorbraak te komen. Tevens is het Veiligheidshuis belast met de doorontwikkeling van de aanpak van radicalisering en extremisme (CTER).
Openbaar belang
In Veiligheidshuis Zaanstreek-Waterland werken professionals structureel samen aan een veilige leefomgeving. Met een persoonsgerichte aanpak zorgen justitie, politie, gemeente en verschillende zorginstanties voor het verminderen van criminaliteit en overlast en wordt recidive voorkomen.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
31-12-19
0
Vreemd vermogen
1-1-19
31-12-19
0
Financieel resultaat
2019
0
Financiële toelichting
De financiële bijdrage van de gemeente bedroeg in 2019 € 28.911.
- Stichtingen en verenigingen Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam
Vestigingsplaats
Volendam
Website
Programma
5
Gemeentelijk belang
Van het driehoofdig Bestuur van de Stichting is één lid aangewezen door het College van Burgemeester en Wethouders. Daarnaast participeert de gemeente in de Raad van Toezicht in de persoon van de burgemeester.
De gemeente heeft initieel een bedrag van € 700.000 gestort en zal vervolgens jaarlijks gedurende veertig jaar een exploitatiebijdrage te verlenen van € 40.000.
Visie
Doel van de Stichting is de opzet van een waarborgfonds voor getroffenen.
Beleid
De Stichting functioneert als vangnet voor kosten van getroffenen, die in de toekomst niet op andere wijze kunnen worden vergoed. Hierbij dient met name te worden gedacht aan kosten voor niet vergoede medische ingrepen, aangepaste (om) scholingsprogramma’s, (aangepaste) werkbegeleiding en/of het zoeken hiervan, psychosociale problemen en woonlasten. Daartoe is onder verantwoordelijkheid van de Stichting een kostenregeling Nazorg ontworpen die door de gemeente onder verantwoordelijkheid van het Stichtingsbestuur wordt uitgevoerd.
Openbaar belang
Als uitvloeisel van het schikkingtraject m.b.t. de financiële afwikkeling van de Nieuwjaarsbrand moest een Stichting Nazorg worden opgericht. Op 24 mei 2007 zijn de statuten van de nieuwe stichting notarieel verleden en per 7-7-2007 heeft de eerste officiële vergadering van de Nazorgstichting Nieuwjaarsbrand Volendam plaatsgevonden.
Risico's
Geen
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
0
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
0
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
In de begroting van 2020 is een exploitatie bijdrage van € 40.000 opgenomen.
Overige verbonden partijen
- Overige verbonden partijen Vervoerregio Amsterdam
Vervoerregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
De gemeente Edam-Volendam is vertegenwoordigd in de Regioraad door drie raadsleden.
Visie
De vervoerregio zet zich in voor een optimale bereikbaarheid van de Amsterdamse regio.
Beleid
Verbinden is de missie van de Vervoerregio die uitgevoerd wordt via de volgende programma's:
- Mobiliteit
- Openbaar Vervoer
- Infrastructuur
De Vervoerregio is een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten op het gebied van verkeer en openbaar vervoer. Om op een goede manier te overleggen en besluiten te nemen zijn er diverse (bestuurs)vormen van overleg: De regioraad, het dagelijks bestuur, portefeuillehoudersoverleggen en commissies.
Naast de bestuurders is een ambtelijke organisatie binnen de Vervoerregio Amsterdam actief om namens de gemeenten besluitvorming voor te bereiden, regionaal beleid op stellen, concrete projecten te initiëren en uit te voeren én samenwerking tussen betrokken partijen tot stand te brengen.
Openbaar belang
Goede verbindingen tussen bestemmingen zijn belangrijk zodat mensen zich snel via openbaar vervoer, fiets of auto snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.
Risico's
Geen.
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
1.264
31-12-18
796
Vreemd vermogen
1-1-18
287.517
31-12-18
337241
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
De gemeente draagt financieel niet bij aan de Vervoerregio Amsterdam.
In voorkomende gevallen wordt getracht gemeentelijke projecten, voor de binnen het beleid passende onderdelen, gesubsidieerd te krijgen door de Vervoerregio. - Overige verbonden partijen Metropoolregio Amsterdam
Metropoolregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
1
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam is trekker van het beleidsterrein economie, recreatie en toerisme.
Ter bekostiging van de activiteiten wordt een bijdrage betaald van € 1,50 per inwoner.Visie
De Metropoolregio Amsterdam behoort tot de Europese top vijf van economisch sterke regio’s en heeft begin 2016 een agenda opgesteld voor de toekomst. Prioriteit heeft het aanjagen van de economie, het verbeteren van de bereikbaarheid en het bouwen van woningen. Dit laatste is extra urgent vanwege de populariteit van de metropoolregio onder woningzoekenden. Op economisch gebied wil de MRA een voortrekkersrol vervullen in de kennis- en circulaire economie. Duurzaamheid staat eveneens hoog op de actielijst. Hetzelfde geldt voor het versterken van de landschappelijke elementen, met aandacht voor het uitbreiden van zowel de recreatiemogelijkheden als de natuurbeleving.
Beleid
De voortschrijdende MRA actie-agenda 2016- 2020 is leidend voor de acties.
Binnen de MRA wordt overlegd in de volgende platforms:
·-Platform Ruimte;
·-Platform Economie en
·-Platform Mobiliteit, en de portefeuillehoudersoverleggen:
- bouwen en wonen;
- metropolitaan landschap;
- duurzaamheid..
Bij regionale afspraken op de terreinen van wonen, economie en bereikbaarheid worden de deelnemers eerst geconsulteerd. Hiertoe behoren de strategische agenda, het werkplan en de P&C cyclus, zoals begroting en rekening.
De sub-regio Zaanstreek –Waterland heeft een gezamenlijke visie en samenwerkingsagenda opgesteld.
Openbaar belang
Binnen de Metropoolregio Amsterdam werken de MRA-partners; 2 provincies, 33 gemeenten en de Vervoerregio Amsterdam vanuit een gedeelde visie aan een krachtige, innovatieve economie, snellere verbindingen en voldoende en aantrekkelijke ruimte voor wonen, werken en recreëren.
Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-18
31-12-18
0
Vreemd vermogen
1-1-18
31-12-18
0
Financieel resultaat
2018
0
Financiële toelichting
De financiële bijdrage aan de MRA bedraagt € 1,50 per inwoner. De bijdrage 2019 is € 53.933.
- Overige verbonden partijen Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
Regionale samenwerking waterketen Zaanstreek-Waterland
Vestigingsplaats
Website
Programma
4
Gemeentelijk belang
Edam-Volendam is een van de acht deelnemende regiogemeenten voor samenwerking in de afvalwaterketen.
Gezamenlijk opgepakte projecten worden qua kosten door de deelnemers van de regio Zaanstreek-Waterland naar rato van deelneming gedeeld.Visie
Samenwerking tussen gemeenten, waterschap en waterleidingbedrijf om in het waterbeheer tot besparingen en kwaliteitsverbetering te komen en kostbare kennis met elkaar te delen.
Beleid
Het op 23 mei 2011 ondertekende Bestuursakkoord Water (BAW) dat door het Rijk is gesloten met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, de Unie van Waterschappen en de Vereniging van waterleidingbedrijven heeft als doel te komen tot kostenbesparing, betere kwaliteit en minder kwetsbaarheid vanaf het jaar 2020. Kortweg wordt dit de 3 K’s genoemd. Naast de stimulans vanuit het Bestuursakkoord Water is er ook een regionaal belang om meer en beter samen te werken in het stedelijk rioolwaterbeheer. Daarnaast vindt uitwisseling van kennis binnen de regio veelvuldig plaats.
Openbaar belang
Door collectieve aanbesteding wordt voordeel behaald. Voorbeelden hierin zijn: het onderhoudsmatig collectief reinigen en inspecteren van rioolstelsels en kolken zuigen. Ook is regionaal een Gemeentelijk Riolering Plan (GRP) gemaakt met uniformiteit; wel behoudt iedere gemeente haar eigen kosten/dekkingsplan.
Het plan betreft de periode 2018-2023 en is vastgesteld in de raadsvergadering van 15 februari 2018.Risico's
Bedragen
* € 1.000
Eigen vermogen
1-1-19
31-12-19
0
Vreemd vermogen
1-1-19
31-12-19
0
Financieel resultaat
2019
0
Financiële toelichting
De jaarlijkse bijdrage van Edam-Volendam bedraagt € 54.550. Daarnaast neemt elke deelnemer haar ambtelijke inzet voor eigen rekening.
Gezamenlijk opgepakte projecten worden qua kosten naar rato door de deelnemers gedeeld.